Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (4)
  • Skoleutvikling (4)
  • Forskning og metode (2)
  • Organisering (2)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)

Artikkelforfatter

  • Dorthea Sekkingstad (1)
  • Eyvind Elstad (1)
  • Ingrid Fossøy (1)
  • Margunn Mossige (1)
  • Tore Brøyn (1)
Fagartikkel

Skolens møte med generativ kunstig intelligens

Generativ kunstig intelligens har potensial til å gjøre en rekke oppgaver både bedre og på mer tidsbesparende måter enn oss mennesker. Det er samtidig en fundamental forskjell på å bruke teknologi i en læringsfremmende hensikt og en produktivitetsøkende hensikt.

Publisert: 15.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Artikkel

Læringsanalysens uklare horisont

En offentlig utredning viser at læringsanalyse fortsatt er et lite kjent begrep i skolen, og det fins få eksempler på praktisk bruk. Men det haster desto mer å få det som angår lovverk og personvern på plass.

Publisert: 23.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagartikkel

Nettressurs for profesjonsfaglig utvikling

Nettbaserte ressurser kan være et rimelig og fleksibelt utgangspunkt for profesjonsfaglig utviklingsarbeid. En forutsetning for at dette skal fungere, er at nettressursen tilfredsstiller visse kvalitetskrav, men like viktig er det at skolen er i stand til å tilpasse bruken til sine lokale behov.

Publisert: 07.11.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagartikkel

Å ta i bruk omvend undervisning – korleis og kvifor

Den omvende undervisninga kan frigjera tid i klasserommet og gi lærarane eit større handlingsrom for å leggja til rette for ei elevsentrert undervisning. Ein studie tar for seg erfaringane til lærarar som har prøvd dette ut over tid.

Publisert: 27.05.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo