Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)

Artikkeltema

  • Digitalisering (6)
  • Skoleutvikling (6)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Organisering (1)
  • Selvregulering (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • NTNU (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)

Artikkelforfatter

  • Idun Haugan (1)
  • Maren Sofie Sandbakk (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
  • Tore Brøyn (1)
Artikkel

HiØ skal lære norske skular å meistre kunstig intelligens

Høgskulen i Østfold har vunne eit prestisjetungt oppdrag frå Utdanningsdirektoratet verdt over 4 millionar kroner. Eit tverrfagleg team skal utvikle nasjonale kompetansepakkar som skal hjelpe norske skular med å handtere kunstig intelligens i undervisninga.

Publisert: 23.04.2025 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

- Ungdommen er ikke så digitale som vi tror

Norske 14-åringer gjør det bedre enn det internasjonale snittet i digital kompetanse. Samtidig presterer 40 prosent av elevene på et lavt nivå.

Publisert: 08.01.2025 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Læringsanalysens uklare horisont

En offentlig utredning viser at læringsanalyse fortsatt er et lite kjent begrep i skolen, og det fins få eksempler på praktisk bruk. Men det haster desto mer å få det som angår lovverk og personvern på plass.

Publisert: 23.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Artikkel

Blir eksamen rettferdig når ChatGPT er på banen?

Faglærere fikk i år en ekstra utfordring: Hvordan utforme eksamensoppgaver som skal forhindre at studenter kan jukse seg til gode karakterer med ChatGPT.

Publisert: 15.11.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

– Engasjerer på en helt annen måte

En helt ny digital læringsressurs for lærerstudenter er utviklet ved USN. – Du føler at du jobber med ekte mennesker, sier lærerstudent Linda Mari.

Publisert: 07.04.2021 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

– Digitale verktøy må tilpassast læraren

Viss ikkje digitale verktøy hjelper læraren, vert dei ikkje tekne i bruk.

Publisert: 03.07.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo