Artikkel HiØ skal lære norske skular å meistre kunstig intelligens Høgskulen i Østfold har vunne eit prestisjetungt oppdrag frå Utdanningsdirektoratet verdt over 4 millionar kroner. Eit tverrfagleg team skal utvikle nasjonale kompetansepakkar som skal hjelpe norske skular med å handtere kunstig intelligens i undervisninga. Publisert: 23.04.2025 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel - Ungdommen er ikke så digitale som vi tror Norske 14-åringer gjør det bedre enn det internasjonale snittet i digital kompetanse. Samtidig presterer 40 prosent av elevene på et lavt nivå. Publisert: 08.01.2025 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel Læringsanalysens uklare horisont En offentlig utredning viser at læringsanalyse fortsatt er et lite kjent begrep i skolen, og det fins få eksempler på praktisk bruk. Men det haster desto mer å få det som angår lovverk og personvern på plass. Publisert: 23.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Artikkel Blir eksamen rettferdig når ChatGPT er på banen? Faglærere fikk i år en ekstra utfordring: Hvordan utforme eksamensoppgaver som skal forhindre at studenter kan jukse seg til gode karakterer med ChatGPT. Publisert: 15.11.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel – Engasjerer på en helt annen måte En helt ny digital læringsressurs for lærerstudenter er utviklet ved USN. – Du føler at du jobber med ekte mennesker, sier lærerstudent Linda Mari. Publisert: 07.04.2021 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel – Digitale verktøy må tilpassast læraren Viss ikkje digitale verktøy hjelper læraren, vert dei ikkje tekne i bruk. Publisert: 03.07.2018 Hentet fra Universitetet i Agder