Artikkel – PP-tjenesten lar ikke elevene komme til orde Det er for mye fokus på diagnoser og tester og for lite på miljø og sammenhenger, viser den første store gjennomgangen av sakkyndige vurderinger om behov for spesialundervisning i grunnskolen. Publisert: 06.06.2018 Hentet fra forskning.no, Læringsmiljøsenteret
Kronikk Skjønn alene er ikke godt nok i barnevernet Gale beslutninger av barnevernet er en fare for barnas og familiens rettssikkerhet. Derfor trenger vi en nasjonal standard for barnevernsundersøkelser. Publisert: 03.12.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk Hvordan påvirker standardisering og måling barnevernet? Noen av dem som jobber i barnevernet, føler seg tryggere. Andre er bekymret for at unike familier blir målt opp mot samme mal. Publisert: 28.11.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk ADHD-diagnosens definisjonsmakt Når diagnosekriteriene fremstiller vanskene som ofte eller alltid til stede, så viser de samtidig til viktigheten av å formidle håp om bedring. At en vanskelig tilstand også kan være normalvariasjon som barnet kan håndtere og endre til det bedre. Publisert: 19.01.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk ADHD-diagnosen forteller barn at de er verdiløse Vi må vurdere om det finnes bedre måter å vise at barn trenger hjelp, enn å gi dem en diagnose. Publisert: 27.12.2016 Hentet fra forskning.no