Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (6)
  • Fagartikkel (4)
  • Artikkel (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Faglig og administrativt støttesystem (12)
  • Rådgivingstjeneste (12)
  • Forskning og metode (4)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Barnehage (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Digitalisering (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Læreplaner (1)
  • Organisering (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (5)
  • Psykologi i kommunen (4)
  • NIFU (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Universitetet i Innlandet (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Sofie Salberg Samuelsen (1)
  • Elin Marie Frivold Kostøl (1)
  • Gro Nærø (1)
  • Gunvor Frantzen Ulltang (1)
  • Karen I. Draugsvoll (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Kjetil Frøyland (1)
  • Kristian Øen (1)
  • Lars Opdal (1)
  • Marit Mjøs (1)
  • Maryann Jortveit (1)
  • Oddbjørn Knutsen (1)
  • Olaf Gunnar Alteren (1)
  • Ole Martin Ringlund (1)
  • Sigrun Wessel Svenkerud (1)
Fagartikkel

Rådgivning for et inkluderende fellesskap for alle i barnehagen

Det er stor forskjell på barnehager. Det finnes barnehager hvor de ansatte klarer å skape inkluderende fellesskap, og det finnes barnehager hvor de ansatte ikke har den kompetansen som skal til for å klare dette. Her beskrives en metode for rådgivning som kan hjelpe barnehagepersonalet til å få til dette på en bedre måte.

Publisert: 07.01.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2024
Fagartikkel

Humorens rolle i pedagogiske og spesialpedagogiske settinger i barnehage og skole

Humor og latter kan bidra til å skape en god og trygg stemning, men kan også ha en negativ og ødeleggende virkning på trivsel og læring. Artikkelforfatteren tar opp begge disse aspektene i denne artikkelen.

Publisert: 02.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Omtale

Mange skoleansatte opplever at deres faglige bakgrunn ikke utnyttes godt nok

NIFU-forskerne Karl Solbue Vika og Ann Cecilie Bergene har skrevet rapporten Skolemiljøansattes roller og kompetanse i laget rundt eleven. Undersøkelsen har som mål å fremskaffe mer kunnskap om ansatte i skolen som arbeider elevrettet, men som ikke er utdannet som lærere.

Publisert: 26.09.2023 Hentet fra NIFU
Fagartikkel

Spesialpedagogen sitt dilemma i «inkluderingsparadokset»

Det går ein diskusjon om ein bør endre spesialpedagogen si rolle og spesialpedagogisk praksis. Mange har tatt til orde for at ein i større grad enn det som har vore vanleg tidlegare, skal gje den spesialpedagogiske støtta i ordinær barnegruppe, på avdeling, for å ta i vare idealet om inkludering. I denne artikkelen vert det drøfta ulike perspektiv på korleis vi kan forstå og omsetje inkludering i praksis.

Publisert: 14.02.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2022
Fagfellevurdert

En felles spørreundersøkelse skole-PPT som utgangspunkt for samarbeid om inkluderende praksis

Artikkelen omtaler et innovasjonsprosjekt med formål å utforske og etablere nye innovative samarbeidsformer mellom PP-tjenesten og barnehage/skole for å utvikle kompetanse for inkluderende praksis.

Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2022
Fagartikkel

Tidleg innsats i lys av nye føringar i utdanningspolitikken – med blikk på PP-tenesta

Endringar i opplæringslova vil truleg føre til nye måtar å sjå og løyse oppgåvene på når det gjeld å gi tidleg hjelp. I denne artikkelen drøftar forfattaren nokre av utfordringane i høve dette.

Publisert: 11.10.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Fagfellevurdert

PPT på nett i barnehager

Hvordan har barnehagestyrerne, den kommunale spesialpedagogen og veileder fra PPT opplevd utprøvingen og nytteverdien av nettveiledning fra PPT til to prosjektbarnehager i en kommune?

Publisert: 19.08.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2022
Fagfellevurdert

Læreres perspektiver på en god sakkyndig vurdering og dens relevans for spesialundervisning

Informantene i denne studien relaterer en god sakkyndig vurdering til god dialog med og tett oppfølging fra PP-rådgiverne.

Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Fagfellevurdert

Implementering av støttesystem på skulane

Denne artikkelen tek for seg suksessfaktorar i implementering av støttesystem på skulane i ein kommune.

Publisert: 30.11.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2020
Artikkel

– Ikke vær redd for å snakke om karriere til tenåringer

Norsk skole har et trøblete forhold til begrepet karriere, og det bør det gjøres noe med, ifølge ny doktorgrad.

Publisert: 02.03.2021 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Fagfellevurdert

Roller og relasjoner: PP-rådgiveren mellom sakkyndig ekspert og skoleutvikler

I artikkelen drøftes forholdet mellom PP-rådgivernes oppgaver som sakkyndig utreder av enkeltsaker og som organisasjons- og kompetanseutvikler av skole og barnehage.

Publisert: 02.12.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2019
Fagfellevurdert

Sentrale kvalitetar i arbeidsinkludering av sårbar ungdom, slik ungdom sjølv og arbeidsgivarar opplever det

Kva er viktige kvalitetar og eigenskapar hos hjelparar som skal bistå i inkludering av sårbar ungdom i utdanning og arbeidsliv? Denne artikkelen analyserer og peikar på framgangsmåtar og oppfølgingsformer som kan brukast for å hjelpe ungdommar i overgangen til vaksenlivet.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning 2/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo