Kronikk Bør spesialpedagogikk være et eget fagfelt som erstatter allmennpedagogikk? En ny forståelse med kritisk flerpedagogikk bygget av og for mangfoldet. Bidrar fagdisiplinen spesialpedagogikk til å opprettholde ekskludering av funksjonshemmede mennesker i samfunnet? Publisert: 27.09.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Kronikk Vedtatt barnehagepolitikk har ikke rot i virkeligheten I denne kronikken viser forfatteren hvor stor avstand det er mellom politikeres vedtak og føringer for hvordan det pedagogiske innholdet i barnehagen burde være, og hvordan hverdagen i de fleste norske barnehager er. Publisert: 16.09.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2024
Kronikk Vil det være nyttig å utfordre de bestående maktstrukturene innenfor psykisk helsehjelp? Må vi ha tilgang til stigmatiserende eller statiske diagnoser for å kunne bistå mennesker som en eller annen gang i livet søker bistand for sine livsutfordringer? Publisert: 03.01.2018
Kronikk Ukritisk malbruk i barnevernet? Barnevernet bruker i økende grad kartleggingsmaler. Dette kan gi oversikt over risikofaktorer knyttet til barnet, familien og omgivelsene. Kronikkforfatterne påpeker at de malstyrte undersøkelsene innføres uten diskusjon eller motforestillinger. Publisert: 05.12.2017 Hentet fra NTNU
Kronikk Skjønn alene er ikke godt nok i barnevernet Gale beslutninger av barnevernet er en fare for barnas og familiens rettssikkerhet. Derfor trenger vi en nasjonal standard for barnevernsundersøkelser. Publisert: 03.12.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk Hvordan påvirker standardisering og måling barnevernet? Noen av dem som jobber i barnevernet, føler seg tryggere. Andre er bekymret for at unike familier blir målt opp mot samme mal. Publisert: 28.11.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk Mer av det samme, eller må vi tenke nytt? Et postmoderne perspektiv på spesialpedagogikken - Som PP- rådgiver erfarte jeg ofte at spesialundervisningen ikke alltid ble organisert på elevens vilkår. Min intensjon er ikke et angrep på skolen, men å initiere til en nyttig debatt. Skal vi fortsette i det samme sporet eller må det nytt tankegods i tillegg til det vi har? Publisert: 19.04.2017
Kronikk ADHD-diagnosens definisjonsmakt Når diagnosekriteriene fremstiller vanskene som ofte eller alltid til stede, så viser de samtidig til viktigheten av å formidle håp om bedring. At en vanskelig tilstand også kan være normalvariasjon som barnet kan håndtere og endre til det bedre. Publisert: 19.01.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk ADHD-diagnosen forteller barn at de er verdiløse Vi må vurdere om det finnes bedre måter å vise at barn trenger hjelp, enn å gi dem en diagnose. Publisert: 27.12.2016 Hentet fra forskning.no
Kronikk "Ekspertene" har talt. Anbefalinger fra ekspertgruppe for spesialpedagogikk Innlegget er en kommentar til Forskningsrådets «Utdanning og forskning i spesialpedagogikk – veien videre», Rapport fra Ekspertgruppe for spesialpedagogikk, som ble publisert våren 2014. Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Kronikk Tilpasset opplæring/spesialundervisning – skjæringspunktet sett fra PPTs ståsted Temaet for denne kronikken er tilpasset undervisning og spesialundervisning. Den er bygget opp som en gjennomgang og drøfting av en del generelle problemstillinger og illustrert med noen konkrete innspill fra praksis. Publisert: 30.06.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2012