Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (6)
  • Forskning og metode (6)
  • Muntlig språk (6)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Lek (1)
  • Læreplaner (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • Første steg (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Vetuva (1)

Artikkelforfatter

  • Marit Eline Lervik Christensen (2)
  • Audun Rosslund (1)
  • Bård Amundsen (1)
  • Christine B. Østbø Munch (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Marit Holm Hopperstad (1)
  • Marit Semundseth (1)
  • Sissel Fantoft (1)
  • Susann Junge (1)
Artikkel

Foreldresamarbeid gir bedre språkutvikling

Samarbeid mellom hjem og barnehage er spesielt viktig for språkutviklingen til flerspråklige barn. Forskere har studert samarbeidet i 56 barnehager.

Publisert: 22.10.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Tusenvis av barnehagebarn får språkstøtte etter forskningsprosjekt

Selv om forskningsprosjektet Språksterk nærmer seg slutten, er det bare starten for barnehagene i Groruddalen. Takket være offentlige og private midler, kan Språksterk-modellen nå videreføres og tilbys til nye barnehager.

Publisert: 19.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Når vi snakker om noe vi ikke kan se, skjer det noe med språket, sier forsker

Ny forskning viser hvorfor dekontekstualisert språk - språk som går utover “her-og-nå” - kan bidra til et rikere språkmiljø for barn.

Publisert: 03.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Stemmen din kan påvirke barnas språkutvikling

Ny studie viser en sammenheng mellom akustiske trekk ved foreldres stemme og tidlig språkutvikling hos 1,5-åringer.

Publisert: 22.09.2023 Hentet fra Første steg 1/2023
Fagfellevurdert

Barnehagens garderobe som semiotisk landskap – og et sted for barns literacy?

I barnehagen har det uformelle hverdagslivet stor betydning for barns læring. Dette er et perspektiv som innebærer å kunne se et didaktisk potensial for læring i alle situasjoner i alle barnehagens rom, inkludert garderoben.

Publisert: 10.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 2/2022
Artikkel

De yngste barna får lite støtte på læring og språk

I en norsk studie har forskerne gått systematisk til verks for å finne ut hvor mye støtte barnehagepersonalet gir til barna i alderen fra 1 til 3 år.

Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo