Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (4)
  • Høgskole og universitet (4)
  • Lærerutdanning (4)
  • Digitalisering (2)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Ny som lærer (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Comparative and International Education (4)

Artikkelforfatter

  • Agnete Bueie (1)
  • Aslaug Grov Almås (1)
  • Finn Daniel Raaen (1)
  • Greta Björk Gudmundsdottir (1)
  • Kirsten Elisabeth Thorsen (1)
  • Martin Sjøen (1)
  • Ove Edvard Hatlevik (1)
  • Toril Aagaard (1)
Fagfellevurdert

Fra internasjonal konkurranse til interkulturell kompetanse. Betraktninger rundt praksismobilitet som internasjonaliseringsstrategi i norsk lærerutdanning

Høyere utdanning har lange internasjonale tradisjoner. Men det er relativt nytt at internasjonalisering har blitt et mål i egen forstand, snarere enn en konsekvens av aktuell akademisk aktivitet.

Publisert: 16.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 1/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

From digital competence to Professional Digital Competence: Student teachers’ experiences of and reflections on how teacher education prepares them for working life

Denne artikkelen ser på hvordan lærerstudenter utvikler sin profesjonsfaglige digitale kompetanse. Studentene forventes å ha oppnådd et visst nivå av relevant digital kompetanse når de begynner i lærerutdanningen, ikke minst fordi de har vokst opp i et digitalt samfunn med et skolesystem som oppmuntrer til bruk av digitale verktøy som en del av læringsprosessen.

Publisert: 16.12.2021 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 5) 4/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

Student teachers’ conditions for professional learning on and across the learning arenas of teacher education: A theoretically grounded account

Lærerutdanningen skal kunne tilby lærerstudenter en utdanning som gjør dem i stand til å håndtere de faglige og sosiale behovene de kan bli møtt med i skolen.

Publisert: 07.01.2021 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 4) 3-4/2020
Engelsk — Fagfellevurdert

“I just Google it” - Developing professional digital competence and preparing student teachers to exercise responsible ICT use

Den raske fremveksten av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (ikt) har hatt implikasjoner for utdanningssystemet og for lærerutdanningen spesielt.

Publisert: 30.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 4) 3-4/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo