Dansk — Fagfellevurdert Legen som alternativ til en neoliberal læringsdagsorden? Skiftende historiske teorier om leg i relation til børnehaven indebærer på den ene side opgør med og modstand mod andre og tidligere måder at se og behandle børn på, men stiller sig på den anden side også til rådighed for ambitioner om at styre samfund ved at styre børn. Publisert: 05.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 5/2024
Artikkel Skandinavisk barnehageforskning: Flere publikasjoner, høyere kvalitet og mer fra Norge I tillegg er det nå flere forskere som bruker kvantitativ metode og flere studier med fokus på de yngste barna. Det viser den ferske rapporten om empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2020, som KSU har vært ansvarlig for. Publisert: 09.02.2023 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Rapport: Vi har fått mer og bedre barnehageforskning Forskningsstudiene på barnehagefeltet i Skandinavia har blitt flere og har fått høyere kvalitet, viser en rapport Kunnskapssenter for utdanning og FILIORUM har hatt ansvar for. Publisert: 15.06.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Mer og bedre barnehageforskning Vi får stadig flere forskningsstudier i barnehager, og kvaliteten på studiene blir bedre. Det viser denne kartleggingen av skandinavisk barnehageforsking 2006-19. Publisert: 11.02.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Blogg Mangler vi kunnskap om barnehagen? Det korte svaret på dette er «JA», selvfølgelig mangler vi kunnskap om barnehagen. Om en så kompleks institusjon som barnehagen vil det (heldigvis) alltid være behov for mer kunnskap. Men betyr det det samme som at vi ikke har kunnskap om barnehagen? Til det vil jeg definitivt svare nei. Publisert: 15.10.2021 Hentet fra Gode barnehageliv
Artikkel Det kinesiske barnehagetilsette oppfatta som å vise gode forbilde, oppfatta norske barnehagetilsette som elitistisk I den norske barnehagen hang dei opp alle borna sine teikningar, mens i den kinesiske barnehagen var det gjerne berre dei mest eksemplariske teikningane som fekk plass. Publisert: 14.09.2021 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel – Skal alle gå ut og leke selv om det regner? Spanske og engelske barnehagelærere fikk mulighet til å «skygge» sine norske kolleger i en barnehage i Sandnes gjennom aksjonsforskningsprosjektet ToWe. Publisert: 02.06.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Stort flernasjonalt prosjekt skal forbedre småbarns trivsel Sammen med høyere utdanningsinstitusjoner i England og Spania, er Universitetet i Stavanger partner i et stort EU-støttet prosjekt med mål om å forbedre livskvaliteten til barnehagebarn, der fokuset på de vanskeligstilte småbarna står i sentrum. Publisert: 17.02.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale Skal forske på inkluderende barnehager Hvordan kan barnehagen bidra til mer inkluderende samfunn? HSN skal hjelpe EU med å finne svaret. Publisert: 10.09.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)