Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (6)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (6)
  • Læremidler (6)
  • Læreplaner (4)
  • Digitalisering (3)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skriving (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (5)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Sigrid Haugset (1)
  • Anniken Hotvedt Sundby (1)
  • Eli Ottesen (1)
  • Eli Tronsmo (1)
  • Idunn Bøyum (1)
  • Ingrid Svennevig Hagen (1)
  • Maiken Risan (1)
  • Morten Stene (1)
  • Åse Kristine Tveit (1)
  • Øystein Gilje (1)
  • Øystein Olav Skaar (1)
Fagartikkel

Skulebibliotekar og lærar − fire nivå for samarbeid

Skulebibliotekaren sitt mål er mellom anna å styrke kompetanse og ferdigheiter hos elevane i utforsking, kjeldekritikk og lesing. Så korleis kan lærar og bibliotekar arbeide saman for å nå målet? Ein studie viser ulike døme på samarbeid.

Publisert: 16.01.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Eleven som forsker − bibliotekaren som veileder

Når elevenes forskningsprosjekter starter i skolebiblioteket, blir elevene oppmerksomme på bibliotekarens rolle som medspiller i forskningsarbeidet. Ved Elvebakken videregående skole har denne arbeidsmåten gitt klare resultater.

Publisert: 16.12.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Digitale læreplaner og læreres handlingsrom

Hva skjer når innholdet i læreplanene går fra papir til å bli presentert gjennom en digital plattform, og kompetanseutvikling tilbys som digitale pakker? To eksempler fra nettsidene til Utdanningsdirektoratet blir undersøkt.

Publisert: 05.09.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Engelsk — Fagartikkel

A Call for Bildung. Addressing the Challenges of a Digitalized Education

Implementeringen av ny teknologi innen utdanning har fulgt en forutsigbar syklus av romantisering, teknologisk determinisme og moralsk teknologi-panikk.

Publisert: 20.08.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagartikkel

Fra faglitteratur til Facebook − lærerprofesjonens kunnskapskilder i endring

De siste årene er det kommet en rekke nye kunnskapskilder rettet mot lærere: podkaster, webinarer, kompetansepakker og nettsider. Spørsmålet er om disse er i ferd med å overta for den tradisjonelle faglitteraturen.

Publisert: 04.01.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagartikkel

Hvordan yrkesretting og relevans praktiseres i fellesfagene

En utredning viser at de fleste lærere bruker et annet repertoar av arbeidsmetoder når de underviser fellesfagklasser i yrkesfag enn det de bruker i studiespesialiserende klasser. Yrkesretting kan øke gjennomføringsgraden når en dyktig lærer klarer å gjøre undervisningen relevant. Men med mislykkede forsøk på yrkesretting risikerer man bare å gjøre vondt verre for de svakeste elevene.

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo