Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (8)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (8)
  • Læremidler (8)
  • Læreplaner (4)
  • Digitalisering (3)
  • Lærerutdanning (3)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Naturfag (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Digital Literacy (2)
  • Acta Didactica (1)
  • NorDiNa (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Paideia (1)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Anja Gabrielsen (1)
  • Ingrid Eikeland (1)
  • Kristin Støren (1)
  • Lars Qvortrup (1)
  • Leikny Øgrim (1)
  • Merethe Frøyland (1)
  • Monica Johannesen (1)
  • Ola Erstad (1)
  • Oliver Thiel (1)
  • Ove Edvard Hatlevik (1)
  • Signe Marie Hanssen (1)
  • Siri Wieberg Klausen (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Teachersʼ Professional Digital Competence – The Neglected Management of Technology-rich Classrooms?

Kunnskap om hvordan lærerutdanningen kan bidra til å utvikle lærerstudentes profesjonsfaglige digitale kompetanse er avgjørende for å sikre at lærerstudenter er forberedt på å møte framtidens behov.

Publisert: 06.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagfellevurdert

Hvordan kan en forskningstilnærming bidra til å vektlegge lærerens stemme ved studie av utdanning for bærekraftig utvikling?

Lærerne har i liten grad vært med på å forme bærekraftbegrepet og utdanningsmålene, men er de som leder læringsprosessene i skolen. De bør derfor i sterkere grad involveres i UBU-diskursen og produksjon av teori som er relevant for utvikling av deres undervisning.

Publisert: 03.09.2024 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 3/2018
Engelsk — Fagfellevurdert

Why Are Norwegian Education Authorities Digitising Education? An Analysis of Political Arguments in Policy Documents

Over hele verden er interessenter innen utdanning opptatt av å tilby skoler tilgang til digital teknologi. Norge er intet unntak. Siden 2006 har digitale ferdigheter blitt ansett som grunnleggende ferdigheter som bør gjennomsyre alle skolefag, på tvers av klassetrinn.

Publisert: 23.08.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 18) 4/2023
Fagfellevurdert

Bruk av video i barnehagelærerutdanning. En analyse av seerdataene

En metode for å utvikle undervisningen i en mer studentaktiv retning, kaller vi omvendt undervisning. Det er ikke bare en metode, men også en mental innstilling for å snu oppmerksomheten fra læreren til den lærende.

Publisert: 23.01.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 2/2022
Dansk — Fagfellevurdert

Læreruddannelsens lærebøger – den læringspsykologiske og den undervisningskommunikative position

Hvordan tilegner profesjonene seg sine kunnskaper og ferdigheter? Det gjør de gjennom en profesjonsutdanning. Man tilegner seg kunnskap om faget og om forutsetningene for å utøve faget. Og man tilegner seg ferdigheter i å praktisere faget, slik at resultatet fungerer.

Publisert: 15.12.2022 Hentet fra Paideia Vol. 3 1/2012
Fagfellevurdert

Pedagogikkens relevans i den digitale tilstand

Vi trenger å utvikle kritisk teori som makter å problematisere dynamikken i den digitale tilstanden vi lever i.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Fagfellevurdert

Lokalt læreplanarbeid med fagfornyelsen

Med revideringen av Kunnskapsløftet i 2020 har nye styringssignaler for det lokale læreplanarbeidet blitt introdusert, blant annet ved å innføre et eget kapittel i læreplanverkets overordnede del om profesjonsfellesskapet på skolen.

Publisert: 23.05.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Pedagogical considerations when educators and researchers design a controversy-based educational programme in a science centre

Artikkelen presentere et forskningsprosjekt der en forsker og fire pedagoger ved et vitensenter sammen utformet et kontroversbasert utdanningsprogram for elever i videregående skole. Målet var å bidra til forståelsen av hvordan vitensentre går fra å presentere nøytrale vitenskapelige fakta, til å invitere til å diskutere og tenke kritisk om dagsaktuelle temaer.

Publisert: 13.09.2021 Hentet fra NorDiNa Vol. 16, 1/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo