Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (6)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (6)
  • Læreplaner (6)
  • Barnetrinn (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lek (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læremidler (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (6)

Artikkelforfatter

  • Anja Gabrielsen (1)
  • Anne-Grete Kaldahl (1)
  • Hanne Stavelie (1)
  • Henning Fjørtoft (1)
  • Jorunn Spord Borgen (1)
  • Mette Marit Forsmo Jenssen (1)
  • Petter Erik Leirhaug (1)
  • Sondre Sæther (1)
  • Thomas Nordahl (1)
Fagfellevurdert

Hvordan kan en forskningstilnærming bidra til å vektlegge lærerens stemme ved studie av utdanning for bærekraftig utvikling?

Lærerne har i liten grad vært med på å forme bærekraftbegrepet og utdanningsmålene, men er de som leder læringsprosessene i skolen. De bør derfor i sterkere grad involveres i UBU-diskursen og produksjon av teori som er relevant for utvikling av deres undervisning.

Publisert: 03.09.2024 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 3/2018
Fagfellevurdert

Lek i læreplanene i kroppsøving – historisk konseptualisering

Læreplanhistorisk har legitimeringene for kroppsøving variert og faget har ivaretatt ulike formål i opplæringen. Lekens rolle i kroppsøving har i mindre grad blitt undersøkt.

Publisert: 14.11.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 3/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Teachers’ voices on the unspoken oracy construct: “Oracy—the taken-for-granted competence”

Denne studien undersøker hva lærere forstår som god muntlighet (tale- og lyttekompetanse samt kroppsspråk) i og på tvers av fag, samt lærernes oppfatninger om egne forutsetninger for å undervise og vurdere muntlighet.

Publisert: 08.03.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 1/2022
Fagfellevurdert

Profesjonelle læringsfellesskap og læreres undervisningspraksis

Opplever lærere i kollektivt orienterte skoler med sterke profesjonelle læringsfellesskap høyere grad av profesjonstilfredshet, og har de bedre forutsetninger for å utøve god undervisningspraksis sammenlignet med lærere i skoler hvor det profesjonelle læringsfellesskapet er svakere?

Publisert: 04.03.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 1/2022
Fagfellevurdert

«A-skole» eller «B-skole»? Målstyring og lærerprofesjonalitet i Osloskolen

Kunnskapsløftet introduserte nye styringsmidler i det norske utdanningssystemet: Kompetansemålene i læreplanen, nasjonale prøver som måler elevenes læringsutbytte og ulike rettslige standarder og tilsyn holder skoler og lærere ansvarlige for utdanningskvaliteten. En slik ansvarliggjøring er særlig synlig i Oslo.

Publisert: 29.11.2021 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 2/2021
Fagfellevurdert

Å tenke sammen om undervisning. Utvikling av en intervensjon for læreres læring

Leseundervisning i skolen har tradisjonelt vært gjenstand for stor interesse og stadige reformforsøk. I norsk sammenheng har skolepolitiske satsninger på lesing ofte fulgt den såkalte kaskademodellen, der kunnskap skal «fylles på» og «spres» i skolesystemet.

Publisert: 20.09.2021 Hentet fra Acta Didactica Vol. 12, 3/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo