Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (21)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (21)
  • Læreplaner (21)
  • Skoleutvikling (7)
  • Læremidler (4)
  • Digitalisering (3)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Ledelse (2)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lek (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Matematikk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skriving (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Vurdering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (17)
  • Første steg (1)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)
  • Paideia (1)
  • Yrke (1)

Artikkelforfatter

  • Eli Tronsmo (2)
  • Lisbeth M. Brevik (2)
  • Anna Hagen Tønder (1)
  • Anniken Furberg (1)
  • Anniken Hotvedt Sundby (1)
  • Britt Ulstrup Engelsen (1)
  • Eirik J. Irgens (1)
  • Eli Ottesen (1)
  • Evy Jøsok (1)
  • Greta Björk Gudmundsdottir (1)
  • Helene Soldal (1)
  • Ida Tolgensbakk (1)
  • Ingrid Svennevig Hagen (1)
  • Ingunn Folgerø (1)
  • Jon Arnesen (1)
  • Kaja Wold (1)
  • Karen I. Draugsvoll (1)
  • Kari Anne Rødnes (1)
  • Kenneth Silseth (1)
  • Kirsten Elisabeth Thorsen (1)
  • Knut Ove Æsøy (1)
  • Lise Vikan Sandvik (1)
  • Maiken Risan (1)
  • Nora E. Hesby Mathé (1)
  • Pål E.O. Jom (1)
  • Silje Andresen (1)
  • Thomas Dahl (1)
  • Thomas Nordahl (1)
  • Tine S. Prøitz (1)
  • Øystein Brekke (1)
  • Øystein Gilje (1)
  • Øystein Olav Skaar (1)
Fagartikkel

Læringsbane i matematikk – et planleggingsverktøy for undervisning

Planleggingsverktøyet læringsbane i matematikk, skiller seg fra andre planleggingsverktøy ved at det legger spesiell vekt på hvordan de matematiske elementene i læreplanen er relatert til hverandre, og hvordan dette kan brukes aktivt i planlegging og gjennomføring av undervisningen.

Publisert: 21.05.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagartikkel

Eleven som forsker − bibliotekaren som veileder

Når elevenes forskningsprosjekter starter i skolebiblioteket, blir elevene oppmerksomme på bibliotekarens rolle som medspiller i forskningsarbeidet. Ved Elvebakken videregående skole har denne arbeidsmåten gitt klare resultater.

Publisert: 16.12.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Digitale læreplaner og læreres handlingsrom

Hva skjer når innholdet i læreplanene går fra papir til å bli presentert gjennom en digital plattform, og kompetanseutvikling tilbys som digitale pakker? To eksempler fra nettsidene til Utdanningsdirektoratet blir undersøkt.

Publisert: 05.09.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Engelsk — Fagartikkel

A Call for Bildung. Addressing the Challenges of a Digitalized Education

Implementeringen av ny teknologi innen utdanning har fulgt en forutsigbar syklus av romantisering, teknologisk determinisme og moralsk teknologi-panikk.

Publisert: 20.08.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagartikkel

Læreres undervisning om tverrfaglige tema – erfaringer fra en klasseromsstudie

En studie viser at lærere lar elevers hverdagserfaringer og forforståelser få god plass i undervisningen og klasseromssamtalene rundt de tverrfaglige temaene. En viktig utfordring blir å skape tydeligere koplinger mellom hverdagserfaringer og fagkunnskap.

Publisert: 05.04.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel

Slik kan du jobbe med utforsking i dine fag

EDUCATE-prosjektet har utviklet en protokoll for utforsking i klasserommet. Den beskriver hva utforsking kan være, og hvordan utforskende praksiser kan gjennomføres. Her er noen forslag til hvordan lærere kan bruke protokollen i egen undervisning.

Publisert: 12.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel

Undervisning om livsmestring – lærerne har tatt oppgaven på alvor

Observasjoner fra klasserom viser at livsmestring er noe som inkluderes i alle fag og i nesten alle klasserom. Lærerne inkluderer livsmestring der de mener det er relevant i faget, og ser dette som noe annet enn livsmestring i tverrfaglige undervisningsopplegg.

Publisert: 15.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagartikkel

Enkeltfag, tverrfag eller flerfag − et historisk læreplanperspektiv

Læreplanene helt fra Normalplanen av 1939 og fram til kunnskapsløftet har forsøkt å bidra til at elevene kan betrakte et og samme emne ut fra ulike fags perspektiv. Et viktig skille har vært om man legger vekten på tverrfaglighet eller flerfaglighet. Uansett har det alltid vært vanskelig å få intensjoner til å bli til praksis i klasserommene.

Publisert: 13.10.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagartikkel

Nytt kunnskapsløft – gammel ledelsestenkning?

Overordnet del av Kunnskapsløftet 2020 er påfallende vag med hensyn til hvordan skolen skal ledes. Risikoen er at man ikke vil klare å løsrive seg fra tradisjonelle autoritære ledelsesformer som kan bremse utviklingen mot et ansattdrevet utviklingsarbeid.

Publisert: 30.05.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Fagartikkel

Læring i barnehagen – er det så nytt?

Når vi diskuterer leik og læring i barnehagen, er ikkje diskusjonen så ny som vi trur.

Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Første steg 4/2022
Fagartikkel

Desentralisert kompetanseutvikling i yrkesfagene – gode grep, men dårlig timing?

Fagfornyelsen, regionreformen og koronapandemien har på hver sin måte påvirket oppstarten av ny tilskuddsordning for kompetanseutvikling i fag- og yrkesopplæringen, viser forskerne Anna Hagen Tønder og Silje Andresen i denne fagartikkelen.

Publisert: 27.03.2023 Hentet fra Yrke 4/2022
Fagartikkel

Fra faglitteratur til Facebook − lærerprofesjonens kunnskapskilder i endring

De siste årene er det kommet en rekke nye kunnskapskilder rettet mot lærere: podkaster, webinarer, kompetansepakker og nettsider. Spørsmålet er om disse er i ferd med å overta for den tradisjonelle faglitteraturen.

Publisert: 04.01.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagartikkel

Visible Learning som grunnlag for evidens og forbedringsarbeid i utdanningssystemet

I denne artikkelen presenteres det en analyse av hvorfor et fokus på læring er avgjørende i utdanningssystemet. John Hattie sin studie «Visible Learning» settes inn i denne sammenhengen, og det argumenteres for hvordan funnene i denne studien kan brukes i Skandinavia.

Publisert: 16.12.2022 Hentet fra Paideia Vol. 9 1/2015
Fagartikkel

Vurderingskulturer i norsk skole

Hvis skolen skal klare å endre sin vurderingskultur ved å legge mer vekt på underveisvurdering og mindre på karakterer, så vil det innebære at lærere må endre sin måte å undervise på.

Publisert: 28.11.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagartikkel

Helt ærlig! Demokrati- og medborgerskapsundervisningens muligheter og utfordringer

Opplæring i demokrati og medborgerskap skal skje gjennom undervisning «om», «for» og «gjennom» demokratiet. Hvordan dette skal skje, sier imidlertid ikke fagfornyelsen så mye om.

Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel

Lærersamarbeid i grunnskolen

Lærersamarbeid skal bidra til felles engasjement og læring for å forbedre den enkelte lærers og skolens felles praksis. En masterstudie viser at læreres samarbeidstid var «overorganisert» og i liten grad bidro til å utvikle deres egen praksis. Lærerne opplevde at kollegasamarbeid om egen undervisning var mest meningsfullt.

Publisert: 19.01.2022 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Fagartikkel

Lærarrolla i fagfornyinga: Å utføre – eller å skape

Om Fagfornyinga skal bli ein suksess, vil avhenge av om teksten er presis nok i ordlyden til å føre til intendert praksis. Tidlegare satsingar viser at lærarar risikerer å bli skulda for å ikkje gjere det dei skulle, når det i realiteten viste seg at sjølve teksten i styringsdokumenta var for abstrakt og uklår til å bli forstått på ein spesifikk måte.

Publisert: 03.09.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagartikkel

Læreplanen og profesjonsfellesskapet

Det er lagt mer vekt på læreres samarbeid i det nye læreplanverket. Men forskningen viser at lærerfellesskap i seg selv ikke kan garantere ny og bedre praksis. Typisk produktive fellesskap er villige til å teste ut og snu opp ned på gamle rutiner – samtidig som de utvikler felles standarder for god praksis.

Publisert: 18.02.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Fagartikkel

Utdanningsvitskapens positivistiske arv

Det finst ein tendens til å tenkje at berre forskarmetodar gir kvalitetssikra kunnskap til skule og lærarutdanning, men vitskap og kunnskap er meir enn berre sanningar om saksforhold uttrykt ved hjelp av bestemte metodar. Arbeidet i klasserommet bør ha sitt grunnlag i eit større vitskapleg mangfald.

Publisert: 10.02.2021 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Fagartikkel

Læringsutbytte - slik lærere, forskere og politikere ser det

Da Kunnskapsløftet ble introdusert, fikk læringsutbytte som begrep og fenomen en fremtredende rolle i grunnopplæringen. Men forskning viser at det fins ulikheter mellom læreres, forskeres og politikeres forståelse av læringsutbytte. Dette har konsekvenser for pedagogiske og utdanningspolitiske prioriteringer og beslutninger.

Publisert: 20.05.2016 Hentet fra Bedre skole 2/2016
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo