Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (10)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (10)
  • Lærerutdanning (10)
  • Høgskole og universitet (8)
  • Lærervurdering (2)
  • Barnehage (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Læremidler (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skriving (1)

Artikkelkilde

  • Uniped (10)

Artikkelforfatter

  • Arne Skodvin (1)
  • Aud Berggraf Sæbø (1)
  • Eirik S. Jenssen (1)
  • Eline Wiese (1)
  • Elisabeth Egeli (1)
  • Kari Smith (1)
  • Kirsten Elisabeth Thorsen (1)
  • Kristine Hjelle (1)
  • Marit Ulvik (1)
  • Mette Hvalby (1)
  • Oliver Thiel (1)
  • Pål Lundberg (1)
  • Signe Marie Hanssen (1)
  • Sigve Høgheim (1)
  • Sylvi Stenersen Hovdenak (1)
  • Tuva Bjørkvold (1)
  • Unni Puntervold Pereira (1)
Fagfellevurdert

En profesjonsrettet og forskningsbasert masteroppgave

Hva ligger i grunnskolelærerstudenters oppfatning av profesjonsrettet, praksisorientert og forskningsbasert angående deres entreprenørielle masteroppgave?

Publisert: 24.01.2025 Hentet fra Uniped (Vol. 47) 4/2024
Fagfellevurdert

Bruk av video i barnehagelærerutdanning. En analyse av seerdataene

En metode for å utvikle undervisningen i en mer studentaktiv retning, kaller vi omvendt undervisning. Det er ikke bare en metode, men også en mental innstilling for å snu oppmerksomheten fra læreren til den lærende.

Publisert: 23.01.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 2/2022
Fagfellevurdert

Femårig grunnskolelærerutdanning – slik studentene beskriver den

I den femårige masterutdanningen for grunnskolelærere, innført i Norge fra 2017, er både undervisningsfagene og praksisopplæringen blitt styrket. Hva uttrykker lærerstudenter om å være student i den nye lærerutdanningen?

Publisert: 19.10.2022 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 1/2022
Fagfellevurdert

Profesjonell dømmekraft i skikkethetsvurdering. Praksislæreres sammensatte rolle

Praksislærere har en betydningsfull rolle i lærerutdanningene. Imidlertid er rollen sammensatt, og flere kjenner på usikkerhet i møte med studenter i skikkethetsvurdering. Bruk av profesjonell dømmekraft handler om kunnskap om kriteriene i skikkethetsforskriften og hvordan kriterienes formål og verdier kan konkretiseres i møte med den enkelte student.

Publisert: 25.05.2022 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 1/2022
Fagfellevurdert

Studenters møte med en FoU-basert grunnskolelærerutdanning

Hvordan forstår grunnskolelærerstudenter tidlig i utdanningen FoU-dimensjonen i utdanningen, og hvilken betydning har FoU for dem som studenter og framtidige lærere? Denne studien viser at studentene forstår FoU-begrepet som teori, forskning og forskningsmetoder, men at utdanningen ikke ser ut til å vektlegge U-en i FoU og heller ikke hjelper studentene til å koble F og U.

Publisert: 04.01.2022 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 3/2021
Fagfellevurdert

Skikkethetsvurdering i barnehagelærerutdanningen

Skikkethetsvurdering i barnehagelærerutdanningen skal sikre at personer som utgjør en fare for barns liv og helse, ikke blir uteksaminert til yrket. Målet med denne artikkelen er å belyse hva skikkethet hos barnehagelærerstudenter handler om.

Publisert: 14.12.2021 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 4/2021
Fagfellevurdert

Lesson Study som tilnærming i universitetspedagogikken og språkstøttende naturfagundervisning i grunnskolelærerutdanningen

I denne artikkelen presenterer vi funn fra forskningsprosjektet Teachers as Students, TasS, (2012–2015) ved Universitetet i Stavanger, hvor hovedmålet var å undersøke om Lesson Study som metode kunne forbedre grunnskolelærerstudenters læringsutbytte i praksis.

Publisert: 21.12.2020 Hentet fra Uniped (Vol. 43) 1/2020
Fagfellevurdert

Lærerutdanneres profesjonelle utvikling

Funn i denne artikkelen viser at lærerutdannere gjerne vil utvikle seg, men til tross for ulike erfaringer og kunnskaper uttrykker de først og fremst behov for å utvikle forskningskompetanse. De synes å leve opp til nasjonale og institusjonelle forventninger der det er publikasjoner som betyr noe både ved ansettelse og opprykk. Dette medfører at det blir mindre oppmerksomhet rettet mot undervisningsdelen av jobben.

Publisert: 26.10.2018 Hentet fra Uniped (Vol. 41) 4/2018
Fagfellevurdert

Fronesis: veien til profesjonell lærerutdanning?

Hva kjennetegner en profesjonell lærerutdanning og hvordan skal fremtidens lærerutdanning i større grad fremme en fronesisk kunnskapsform og kommunisere betydningen av den til lærerstudenter og fremtidens lærere?

Publisert: 14.06.2017 Hentet fra Uniped (Vol. 40) 2/2017
Fagfellevurdert

Engasjement i undervisningen

Engasjement fremstår ikke bare som noe en kan bringe med seg til undervisningen, men også som noe en kan utvikle gjennom undervisningen. Bør  kurs i universitetspedagogikk endres med tanke på hvordan disse kan stimulere til utvikling av personlige og autentiske former for engasjement i undervisningen?

Publisert: 27.06.2016 Hentet fra Uniped (Vol. 39) 2/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo