Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (3)
  • Lærerutdanning (3)
  • Lærervurdering (3)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Uniped (2)
  • Acta Didactica (1)

Artikkelforfatter

  • Doris Jorde (1)
  • Ida Katrine Riksaasen Hatlevik (1)
  • Kirsti Lyngvær Engelien (1)
  • Kristine Hjelle (1)
  • Mette Hvalby (1)
Fagfellevurdert

Profesjonell dømmekraft i skikkethetsvurdering. Praksislæreres sammensatte rolle

Praksislærere har en betydningsfull rolle i lærerutdanningene. Imidlertid er rollen sammensatt, og flere kjenner på usikkerhet i møte med studenter i skikkethetsvurdering. Bruk av profesjonell dømmekraft handler om kunnskap om kriteriene i skikkethetsforskriften og hvordan kriterienes formål og verdier kan konkretiseres i møte med den enkelte student.

Publisert: 25.05.2022 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 1/2022
Fagfellevurdert

Skikkethetsvurdering i barnehagelærerutdanningen

Skikkethetsvurdering i barnehagelærerutdanningen skal sikre at personer som utgjør en fare for barns liv og helse, ikke blir uteksaminert til yrket. Målet med denne artikkelen er å belyse hva skikkethet hos barnehagelærerstudenter handler om.

Publisert: 14.12.2021 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 4/2021
Fagfellevurdert

Universitetsskolers bidrag til utvikling av lærerutdanningen ved Universitetet i Oslo

For å styrke kvaliteten på praksisopplæringen i lærerutdanningen og fremme FoU- kompetansen i skolene, har Kunnskapsdepartementet løftet frem etablering av utvidede partnerskap mellom lærerutdanningsinstitusjoner, skoler/barnehager og skoleeiere, som et sentralt strategisk grep. Artikkelen bidrar med ny kunnskap om hvordan utvidede partnerskap kan fremme kvalitetsutvikling av mer enn bare studentenes praksisopplæring.

Publisert: 17.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 2/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo