Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (12)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (12)
  • Ledelse (12)
  • Skoleutvikling (6)
  • Barnehage (2)
  • Organisering (2)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (3)
  • Paideia (2)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Professions and Professionalism (P&P) (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)

Artikkelforfatter

  • Sølvi Mausethagen (2)
  • Astrid Tolo (1)
  • Carl Cato Wadel (1)
  • Cecilie Dalland (1)
  • Daniel Alvunger (1)
  • Eli Ottesen (1)
  • Elisabet Solheim Buøen (1)
  • Guro Kirkerud (1)
  • Hege Knudsmoen (1)
  • Helene Marie Kjærgård Eide (1)
  • Jorunn Møller (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • Ratib Lekhal (1)
  • Ruth Jensen (1)
  • Sindre M. Dyrstad (1)
  • Terje Ogden (1)
  • Tine S. Prøitz (1)
  • Åge Vigane (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Research Literacy in Education and the Implementation of Evidence-Based Practices in Schools

I løpet av de siste ti årene har en rekke tiltak vært satt ut i livet for å gjøre utdanningsforskning mer relevant og tilgjengelig for lærere.

Publisert: 25.02.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Fagfellevurdert

Erfaringer med «Trygg før 3» – profesjonsutvikling på småbarnsavdelinger (vuggestuer) – en kvalitativ studie

Flere studier har i de senere årene vist at barnehagekvaliteten er middels. Dette har bidratt til økt interesse for å finne frem til god profesjonsutvikling som kan forbedre barnehagekvaliteten.

Publisert: 09.09.2024 Hentet fra Paideia Nr. 26/2023
Fagfellevurdert

Mellom administrasjon og faglig-pedagogisk arbeid – rektorrollen i reformtid i Norge

Profesjonalisering av skoleledelse er en utvikling vi har kunnet se i mange land og som kan ses i sammenheng med desentralisering og tydeligere mål- og resultatstyring av offentlig sektor. Med Kunnskapsløftet ble den norske skolelederen et utdanningspolitisk omdreiningspunkt og ansett å være en viktig endringsagent i implementeringen av reformen.

Publisert: 14.12.2022 Hentet fra Paideia Vol. 23 1/2022
Fagfellevurdert

Ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning

I de nordiske landene er det bred politisk enighet om at skolen skal være inkluderende for alle elever, og alle elevers rett til en god offentlig skole er en sterk sosialt, demokratisk og kulturelt forankret verdi. Samtidig vet vi at det å lykkes med inkludering og det å skape inkluderende undervisning i skolen, er en kontinuerlig utfordring.

Publisert: 30.09.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Learning leadership in outdoor education: Effects of feedback

Et av hovedmålene med friluftslivsfag i høyere utdanning er å utdanne kompetente ledere. En måte å oppnå dette på, er ved å hjelpe studenter til å utvikle selvledelse og autonomi.

Publisert: 04.04.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 1/2022
Fagfellevurdert

Samlederskap i barnehagen. Erfaringer med delt lederskap mellom likestilte pedagogiske ledere

Hva er positive og utfordrende sider ved delt ledelse? Hva er sentrale forutsetninger for å få til et velfungerende samarbeid mellom pedagogiske ledere i et delt lederskap?

Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Årg. 38) 1/2021
Fagfellevurdert

Kompetanseutvikling som rekontekstualisering: Skoleledelse i spennet mellom horisontale og vertikale kunnskapsdiskurser

Denne artikkelen utforsker ulike måter skoleledere rekontekstualiserer abstrakte kunnskapskilder, det vil si hvordan skoleledere velger ut, og tilpasser, begreper og ressurser slik at de gir mening i sin kontekst. Som følge av at forskning og tilgjengelige elevresultater har fått økt oppmerksomhet som drivere i systematisk skoleutvikling, er dette et arbeid skoleledere i økende grad gjør.

Publisert: 10.11.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis Vol. 15, 2/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

Creating Cultures of Equity and High Expectations in a Low-Performing School: Interplay Between District and School Leadership

Forskning har påvist at høye forventninger i skolen har positiv innvirkning på elevprestasjoner. Det er imidlertid blitt forsket mindre på hvordan ledere på ulike nivåer jobber for å bygge slike skolekulturer, og hvordan profesjonsstandarder og nye krav innvirker på læreres innsats for å skape kvalitetsundervisning for en mangfoldig elevmasse.

Publisert: 18.11.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 2-3/2018
Engelsk — Fagfellevurdert

School leadership development: What we know and how we know it

Hva har vi lært om utvikling av skoleledelse? Artikkelen presenterer en vurdering av litteraturen på feltet de siste 50 årene og identifiserer dominerende spørsmål og metodologiske tilnærminger og diskuterer sterke og svake sider ved eksisterende forskning.

Publisert: 06.01.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 4/2016
Fagfellevurdert

Et kunnskapsgrunnlag for skoleledelse

Utfordringen for de som tilbyr utdanning for skoleledere er at den både skal gi kvalifisering til best mulig håndtering av det som er, og samtidig bidra til utvikling av  en refleksiv og kritisk rolle for å kunne forstå og endre.

Publisert: 10.12.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 4/2016
Fagfellevurdert

Akademisk skriving og utvikling av skolelederkompetanse

Det er grunn til å anta at akademisk skriving utgjør et viktig bidrag i skoleledernes kunnskapstilegnelse og derigjennom deres kompetanseutvikling i rektorskolestudiet. Samtidig har denne studien avdekket vesentlige utfordringer for at akademisk skriving skal kunne fremstå som en viktig læringsstrategi.

Publisert: 01.10.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 4/2016
Engelsk — Fagfellevurdert

Vocational teachers taking the lead: VET teachers and the career services for teachers reform in Sweden

I Sverige har man innført karriereveier for lærerne. Hva har det å si for skoleutviklingen når den pedagogiske ledelsen blir delegert til disse "førstelærerne"?

Publisert: 02.02.2016 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 6) 1/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo