Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (2)
  • Kronikk (2)
  • Blogg (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (15)
  • Motivasjon (15)
  • Høgskole og universitet (4)
  • Lærerutdanning (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Stress (2)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (2)
  • Barnehage (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Organisering (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Vurdering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Kunnskapssenter for utdanning (2)
  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • forskning.no (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Første steg (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Uniped (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Erlend Ellefsen Vinje (2)
  • Bente Opheim (1)
  • Christin Tønseth (1)
  • Eva Simonsen (1)
  • Gyrid Otnes Madsen (1)
  • Halvard Dyb (1)
  • Hege Kaarstein (1)
  • Hege Knudsmoen (1)
  • Ina Midttveit (1)
  • Liselott Aarsand (1)
  • Mari-Louise Uldbæk Stephan (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Nani Teig (1)
  • Nina Kalvatn Friestad (1)
  • Peter Arbo (1)
  • Petter Aasen (1)
  • Reidun Faye (1)
  • Svein Ole Sataøen (1)
  • Vigdis Foss (1)
Artikkel

«Eg lærte tidleg å ta ansvar» – et portrettintervju med Edvard Befring

Teksten nedenfor bygger på et flere timers opptak med intervju av professor emeritus Edvard Befring der han forteller om oppvekst, utdanning og akademisk yrkeskarriere. Det er særlig Befrings store betydning når det gjelder verdispørsmål og etikk i faget spesialpedagogikk, samt et historisk innblikk i etableringen av spesialpedagogikken i universitets- og høyskolesystemet, intervjuerne har ønsket å løfte fram her.

Publisert: 28.05.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2025
Artikkel

Store endringer i norske ungdommers fritid, ifølge ny rapport

Forskerne har delt ungdomsskoleelever fra hele landet inn i fem ulike grupper etter hva de gjør på fritiden. Studien tegner et mangfoldig bilde av ungdoms fritidsvaner og hvordan de har endret seg de siste ti årene.

Publisert: 18.11.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Noen elever lykkes til tross for mye motgang – lærerens bidrag er avgjørende

Forskning viser at én av ni 15-åringer med utfordrende hjemmebakgrunn, mot alle odds, gjør det bra på skolen. Dette er et internasjonalt fenomen og kalles akademisk resiliens.

Publisert: 10.09.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Artikkel

Fordelar og ulemper med å droppe karakterar

Vil eit dempa karakterpress skape mindre stressa og meir motiverte elevar og studentar? Forskinga seier både ja og nei.

Publisert: 19.02.2024 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

– Skulerådgjevarane har ei nesten umogleg oppgåve

Norske skular har ulik praksis for elevane sitt tilbod om rådgjeving. – Retningslinene for tilbodet må verte tydelegare, seier forskar.

Publisert: 06.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert

Livslang læring – fra slagord til reform

I dag er det bred enighet om nødvendigheten av livslang læring. Det er imidlertid ulike oppfatninger av hva begrepet betyr. Det gis også forskjellige begrunnelser for hvorfor det er viktig å satse på livslang læring. Følgelig er det heller ingen enighet om hvordan livslang læring bør realiseres, og hvordan gjennomførte reformer skal vurderes.

Publisert: 12.01.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 2/2022
Fagfellevurdert

Læring som livsstil og normalitet: Konstruksjoner av samfunnsborgere i kompetansereformens grunnlagsdokumenter

Forskning på hvilke konsekvenser sentrale politiske målsettinger har hatt for enkeltpersoner, virksomheter og samfunnet har i stor grad handlet om økonomisk bærekraft og vekst, og i mindre grad om hvordan politikk påvirker individets muligheter til læring og kompetanseheving.

Publisert: 08.11.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 7/2021
Fagartikkel

Kan vi få fleire mannlege barnehagestudentar til å slutte å slutte?

Det er fullt mogleg å redusere fråfall av menn frå barnehagelærarstudiet ved hjelp av relativt enkle tiltak.

Publisert: 31.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel

Læraryrket sin attraktivitet er avgjerande for å få fleire til å velje lærarutdanningane

Mange vel læraryrket fordi dei vil dele kunnskap og gjere ein skilnad i barn sine liv. Eit godt arbeidsmiljø, gode karrieremoglegheiter og ei lønn som står i samsvar til arbeidet, er avgjerande for at dei blir verande i yrket.

Publisert: 06.09.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Blogg

Skoleeksempel på praksisnær forskning

Altfor mange ferske lærere slutter i jobben. Praksisnær, profesjonsrettet og behovsidentifisert forskning vil gjøre overgangen fra lærerstudent til lærer mer bærekraftig.

Publisert: 11.03.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel

Hva er årsaken til at lærere slutter eller skifter jobb?

Såkalt lærerutskifting er et komplekst tema som henger sammen med både lønnsutvikling og trivsel. Et nytt forskningsnotat ser nærmere på årsakene til at lærere slutter eller får seg nytt arbeidssted.

Publisert: 10.03.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagfellevurdert

Lærarstudentar si oppleving av ei mentorordning i norsk grunnskulelærarutdanning

I norske styringsdokument for høgre utdanning ligg det ei forventning til at mentorordningar skal bli utvikla i større skala og bidra til kvalitetsarbeidet til universitet og høgskular.

Publisert: 28.02.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Omtale

20 millioner til forskning om livsmestring

Forskningsprosjektet «Resilient» har som mål å øke trivsel og motivasjon blant elever i ungdomsskolen. Nå har prosjektet fått 20 millioner kroner fra Norges forskningsråd.

Publisert: 05.06.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Kronikk

Vi bør tilrettelegge for bevegelsesglede og trivsel i kroppsøvingstimene

Kroppsøvingsfaget må ta utgangspunkt i læring. Det ligger ingen motsetning i å tilrettelegge for bevegelsesglede samtidig.

Publisert: 03.05.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Forskning, kroppsøving og presisjon

Reidar Säfvenbom og Morten C. Rustad treffer blink når det gjelder hva som bør være fokus i fremtidig kroppsøvingsdebatt. Men de sliter tidvis med presisjonen i sitt svar på min kronikk.

Publisert: 18.04.2018 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo