Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (11)
  • Muntlig språk (11)
  • Barnehage (6)
  • Samspill og relasjoner (5)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Læreplaner (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Lek (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Matematikk (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Skriving (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • Acta Didactica (1)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Første steg (1)
  • Høgskulen i Volda (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Uniped (1)
  • Vetuva (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Marit Eline Lervik Christensen (2)
  • Anne-Grete Kaldahl (1)
  • Audun Rosslund (1)
  • Bård Amundsen (1)
  • Christine B. Østbø Munch (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Marit Holm Hopperstad (1)
  • Marit Semundseth (1)
  • Rolf Magnus Grung (1)
  • Silje Pileberg (1)
  • Sissel Fantoft (1)
  • Steinarr Sommerset (1)
  • Susann Junge (1)
  • Åsmund H. Eikenes (1)
Kronikk

Derfor bør du unngå å stille et barn det samme spørsmålet flere ganger

KRONIKK: Barn som blir stilt et gjentakende spørsmål, vil med stor sannsynlighet endre svaret fra gang til gang.

Publisert: 05.11.2024 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Foreldresamarbeid gir bedre språkutvikling

Samarbeid mellom hjem og barnehage er spesielt viktig for språkutviklingen til flerspråklige barn. Forskere har studert samarbeidet i 56 barnehager.

Publisert: 22.10.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Fekk kjenne på forskarpulsen

På fem minutt skal du forklare eit forskingsprosjekt. Korleis går du fram? Intensiteten var høg då lærarstudentane tok utfordringa.

Publisert: 16.10.2024 Hentet fra Høgskulen i Volda
Artikkel

Tusenvis av barnehagebarn får språkstøtte etter forskningsprosjekt

Selv om forskningsprosjektet Språksterk nærmer seg slutten, er det bare starten for barnehagene i Groruddalen. Takket være offentlige og private midler, kan Språksterk-modellen nå videreføres og tilbys til nye barnehager.

Publisert: 19.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

– Når vi snakker om noe vi ikke kan se, skjer det noe med språket, sier forsker

Ny forskning viser hvorfor dekontekstualisert språk - språk som går utover “her-og-nå” - kan bidra til et rikere språkmiljø for barn.

Publisert: 03.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Å lengta etter eit språk

Mange samar, kvener og skogfinnar opplever ei sorg over å ikkje meistra språket som knyter dei til sitt eige folk. Fleire prøver no å ta språket sitt tilbake.

Publisert: 26.08.2024 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Stemmen din kan påvirke barnas språkutvikling

Ny studie viser en sammenheng mellom akustiske trekk ved foreldres stemme og tidlig språkutvikling hos 1,5-åringer.

Publisert: 22.09.2023 Hentet fra Første steg 1/2023
Fagfellevurdert

Barnehagens garderobe som semiotisk landskap – og et sted for barns literacy?

I barnehagen har det uformelle hverdagslivet stor betydning for barns læring. Dette er et perspektiv som innebærer å kunne se et didaktisk potensial for læring i alle situasjoner i alle barnehagens rom, inkludert garderoben.

Publisert: 10.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 2/2022
Artikkel

De yngste barna får lite støtte på læring og språk

I en norsk studie har forskerne gått systematisk til verks for å finne ut hvor mye støtte barnehagepersonalet gir til barna i alderen fra 1 til 3 år.

Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Teachers’ voices on the unspoken oracy construct: “Oracy—the taken-for-granted competence”

Denne studien undersøker hva lærere forstår som god muntlighet (tale- og lyttekompetanse samt kroppsspråk) i og på tvers av fag, samt lærernes oppfatninger om egne forutsetninger for å undervise og vurdere muntlighet.

Publisert: 08.03.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 1/2022
Fagfellevurdert

Å bli ein formidlar: læring og identitet i eit praksisfellesskap

Formidling er ei sentral oppgåve for universitet og høgskular, og institusjonane har eit ansvar for å sikre at studentar og forskarar har den relevante kompetansen dei treng for å utøve formidlinga på ein hensiktsmessig måte.

Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 3/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo