Artikkel Foreldresamarbeid gir bedre språkutvikling Samarbeid mellom hjem og barnehage er spesielt viktig for språkutviklingen til flerspråklige barn. Forskere har studert samarbeidet i 56 barnehager. Publisert: 22.10.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Tusenvis av barnehagebarn får språkstøtte etter forskningsprosjekt Selv om forskningsprosjektet Språksterk nærmer seg slutten, er det bare starten for barnehagene i Groruddalen. Takket være offentlige og private midler, kan Språksterk-modellen nå videreføres og tilbys til nye barnehager. Publisert: 19.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Når vi snakker om noe vi ikke kan se, skjer det noe med språket, sier forsker Ny forskning viser hvorfor dekontekstualisert språk - språk som går utover “her-og-nå” - kan bidra til et rikere språkmiljø for barn. Publisert: 03.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Stemmen din kan påvirke barnas språkutvikling Ny studie viser en sammenheng mellom akustiske trekk ved foreldres stemme og tidlig språkutvikling hos 1,5-åringer. Publisert: 22.09.2023 Hentet fra Første steg 1/2023
Fagfellevurdert Barnehagens garderobe som semiotisk landskap – og et sted for barns literacy? I barnehagen har det uformelle hverdagslivet stor betydning for barns læring. Dette er et perspektiv som innebærer å kunne se et didaktisk potensial for læring i alle situasjoner i alle barnehagens rom, inkludert garderoben. Publisert: 10.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 2/2022
Artikkel De yngste barna får lite støtte på læring og språk I en norsk studie har forskerne gått systematisk til verks for å finne ut hvor mye støtte barnehagepersonalet gir til barna i alderen fra 1 til 3 år. Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022