Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (3)
  • Læreplaner (3)
  • Lærerutdanning (3)
  • Praktiske og estetiske fag (3)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)

Artikkelforfatter

  • Anders Aasgaard Madsen (1)
  • Anette Lund (1)
  • Ann-Kristin Johansen (1)
  • Ilmi Willbergh (1)
  • Mari-Ann Letnes (1)
Artikkel

Læreren spiller en viktig rolle i å bruke kunst og kultur som verktøy for elevenes læring

Kunst- og kulturopplevelser i skolen i regi av eksterne er ikke nødvendigvis i tråd med læreplanen. Et eget forskningsprosjekt har sett på hvordan læreren kan bli en brobygger mellom kunsten og elevene, så opplevelsene kan brukes som verktøy for å lære.

Publisert: 27.08.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagfellevurdert

Lærerstudenters kunstforståelse – utfordringer for videreutvikling av Den kulturelle skolesekken

Den kulturelle skolesekken skal sikre at alle skoleelever i Norge får tilbud om å oppleve profesjonell kunst og kultur gjennom sin skolegang. Forskning på hvordan DKS fungerer i skolen har vektlagt at det er et asymmetrisk maktforhold mellom skoler og kulturinstitusjoner.

Publisert: 03.06.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

«Estetisk uke» som didaktisk design for lærerstudenters utvikling av profesjonell identitet

En praktisk utprøvende og undersøkende tilnærming er av betydning for hvordan arbeid med estetiske læreprosesser bidrar til studentenes gryende selvforståelse av å være lærere.

Publisert: 09.02.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 1/2023
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo