Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (6)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (6)
  • Profesjonsetikk (6)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Ledelse (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)
  • Første steg (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Andreas Eriksen (1)
  • Aslaug Kristiansen (1)
  • Gunn Elisabeth Søreide (1)
  • Janicke Heldal Stray (1)
  • Knut Ove Æsøy (1)
  • Mari Pettersvold (1)
Fagartikkel

Lærerrollen krever integrering av etikk og forskning

Lærere skal bruke både moralsk og forskningsbasert kunnskap i sin profesjonsutøvelse. Men hvordan henger disse to kunnskapsformene sammen? En fruktbar vei kan være å anse læreres forståelse og bruk av forskning som en egen handlingssjanger, der profesjonell integritet setter premissene.

Publisert: 12.06.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2025
Fagartikkel

Kritisk blikk på vurdering for læring

Vurdering for læring skal gjere læringa meir effektiv, men kan i praksis øydeleggje for eit heilskapleg læringssyn som tek høgde for både etiske, estetiske og samfunnsmessige dimensjonar i den menneskelege læringsprosessen.

Publisert: 22.11.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagartikkel

Skolens samfunnsmandat

Dersom demokratiforståelsen i skolens formålsparagraf ikke er i samsvar med kunnskapspolitikken som føres, vil dette kunne ha konsekvenser for idealet om medborgerskap og utformingen av det fremtidige demokratiet.

Publisert: 14.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Fagartikkel

Makt og tillit

Hva kan spenningsforholdet mellom makt og tillit bety for utfordringen med å skape en felles oppdrags- og kvalitetsforståelse i barnehage og skole?

Publisert: 01.02.2017 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagartikkel

Barnehagelæreres forståelser av demokrati

Barnehagelæreres forståelser av demokrati har betydning for arbeidet med barns medvirkning i barnehagen.

Publisert: 19.12.2015 Hentet fra Første steg 4/2015
Fagartikkel

Fortellinger om læreridentitet

En undersøkelse har identifisert hvordan læreridentiteten blir konstruert og kommer til syne i læreres egne fortellinger om læreryrket og i offentlige dokumenter. Det viser seg å være læreren som elevsentrert, omsorgsfull og inkluderende som dominerer bildet, sammen med en forståelse av læreren som «barnets vokter» og skolen «insider». Slike befestede identiteter kan være viktigere for lærerens prioriteringer enn politisk regulering og faglig kunnskap.

Publisert: 18.02.2010 Hentet fra Bedre skole 1/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo