Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (5)
  • Profesjonsetikk (5)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Lærervurdering (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (2)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Tidsskrift for samfunnsforskning (1)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Hilde Larsen Damsgaard (2)
  • Harriet Bjerrum Nielsen (1)
  • Kirsti Malterud (1)
  • Lena Aronsson (1)
  • Mette Hvalby (1)
Svensk — Fagfellevurdert

Intresse för forskning och intressanta forskare: forskningsetikens erbjudande till barn som är deltagare i forskning

Utredninger om forskningsetikk i studier med barn beskriver potensielle farer og hva barn må beskyttes mot. I denne artikkelen blir perspektivet snudd. Kan deltakelse i forskning også kunne ses som et attraktivt tilbud om å få være med på noe som er meningsfullt og interessant?

Publisert: 07.11.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 3/2022
Fagfellevurdert

Profesjonell dømmekraft i skikkethetsvurdering. Praksislæreres sammensatte rolle

Praksislærere har en betydningsfull rolle i lærerutdanningene. Imidlertid er rollen sammensatt, og flere kjenner på usikkerhet i møte med studenter i skikkethetsvurdering. Bruk av profesjonell dømmekraft handler om kunnskap om kriteriene i skikkethetsforskriften og hvordan kriterienes formål og verdier kan konkretiseres i møte med den enkelte student.

Publisert: 25.05.2022 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 1/2022
Fagfellevurdert

Kunnskap for politikk og praksis? En analyse av Stoltenbergutvalgets kunnskapssyn

Stoltenberguvalgets rapport vektlegger kunnskap som kan kartlegges med standardiserte, kvantifiserbare målemetoder. I denne artikkelen undersøker forfatterne i hvilket omfang en slik strategi kan avdekke årsakene til og effektene av kjønnsforskjellene i klasserommet.

Publisert: 15.08.2019 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 60) 3/2019
Fagfellevurdert

Språkets makt

Denne artikkelen er basert på en kvalitativ studie blant erfarne lærere. Artikkelen retter søkelyset mot lærernes omtale av elever og hva som påvirker lærernes språkbruk.

Publisert: 10.03.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2014
Fagfellevurdert

Lærerlivskvalitet- erfarne læreres opplevelse av skolehverdagen

Lærerne som denne studien har møtt opplever at kravene som knyttes til profesjonen er på kollisjonskurs med nye styringssystemer med fokus på effektivisering og innsparing. «De beskriver et gap mellom intensjon og virkelighet, mellom det de ønsker å gjøre og det det er mulig å få til», skriver forsker Hilde Larsen Damsgaard.

Publisert: 25.09.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo