Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (4)
  • Religion/etikk/filosofi (4)
  • Barnehage (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Lek (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Første steg (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Knut Ove Æsøy (2)
  • Hallvard Håstein (1)
  • Monica Hammer (1)
  • Øystein Brekke (1)
Fagartikkel

Gi barna rom for lek

I en tid med et økende læringspress i barnehagen er det viktig å se betydningen av det å bare være med barna i leken.

Publisert: 15.01.2025 Hentet fra Første steg 2/2024
Fagartikkel

Vitenskapen om tegn – en ny inngang til spesialpedagogisk forskning og praksis

Forfatteren av denne artikkelen undrer seg over hvorfor det er skrevet så lite om tegnenes betydning (semiotikk) i pedagogisk og spesialpedagogisk faglitteratur.

Publisert: 11.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Fagartikkel

Om levande lærarkunnskap – eit filosofisk essay

Det er eit problem at den gjengs talemåten av omgrepet «kunnskap» ikkje reknar med ein levande kunnskap, men refererer til ord og informasjon. Det som gjer ein lærar verkeleg god, er kanskje ikkje mogeleg å uttrykke i ord – eller som teori.

Publisert: 09.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Fagartikkel

Utdanningsvitskapens positivistiske arv

Det finst ein tendens til å tenkje at berre forskarmetodar gir kvalitetssikra kunnskap til skule og lærarutdanning, men vitskap og kunnskap er meir enn berre sanningar om saksforhold uttrykt ved hjelp av bestemte metodar. Arbeidet i klasserommet bør ha sitt grunnlag i eit større vitskapleg mangfald.

Publisert: 10.02.2021 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo