Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (3)
  • Religion/etikk/filosofi (3)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (1)
  • Forskning og Forandring (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)

Artikkelforfatter

  • Geir Skeie (1)
  • Jean Bergane (1)
  • Karen Bauer (1)
Fagfellevurdert

«Det var som en espresso» – erfaringer med undervisning i bevegelse i høyere utdanning

Hvordan er det mulig å gjennomføre en del av undervisningen i bevegelse, og hvordan opplever studenter undervisningen med innlagte bevegelsessekvenser?

Publisert: 03.12.2024 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 7) 2/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Norwegian teachers’ understandings of conspiracy theories

Det å reflektere over ulike forståelser av konspirasjonsteorier og hvordan disse former foreslåtte løsninger, er ikke bare fordelaktig, men nødvendig hvis man ønsker å imøtegå konspirasjonsteorier.

Publisert: 24.04.2024 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 1/2024
Fagfellevurdert

Etiske verdier og eksistensiell utforskning: Hvordan kan skolens religions- og livssynsundervisning arbeide med bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema?

Læreplanene i religions- og livssynsfagene har først og fremst lagt vekt på etiske og eksistensielle perspektiver når de omtaler arbeidet med bærekraftig utvikling. Religionsdidaktikken bør derfor ha klare oppfatninger om hva disse to perspektivene innebærer.

Publisert: 15.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo