Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (6)
  • Skoleutvikling (6)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Organisering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (6)

Artikkelforfatter

  • Heidi Ertzeid (2)
  • Kari Aamli (2)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Nina Alnes Haslie (1)
  • Sonja Balci (1)
  • Stig Nøra (1)
Artikkel

Fagforeninger mangler faglig innflytelse

Det ligger mye makt i å representere store profesjonsgrupper, men fagforeningene har svake strategier for å drive faglig utvikling på arbeidsplassnivå.

Publisert: 08.03.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Vanlige barn gjøres til problembarn

Forskere er kritiske til den økende bruken av standardiserte programmer for å forebygge og løse problemer i skoler og barnehager.

Publisert: 24.09.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Slik bør fremtidsskolen være

Skoleforskere ved OsloMet om hva som må til for å skape den beste skolen for fremtiden.

Publisert: 11.06.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Nasjonale prøver endrer den norske skolen

Norske skoleelever testes stadig oftere. Tilgangen til resultater fra prøver og tester skaper nye rutiner, og får større plass i norske skoler, ifølge forsker bak ny studie.

Publisert: 03.05.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ønsker mer læringsfellesskap i lærerutdanningen

Rektorer, praksislærere og lærerutdannere bør samarbeide tettere om både teori og praksis for å gi lærerstudentene et bedre læringsmiljø.

Publisert: 05.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Skoleforskernes ni råd til politikerne: Slik blir norsk skole bedre

Færre tester, flere lærere og stipend til erfarne lærere er noen av rådene.

Publisert: 20.09.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten + Praksis
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo