Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (4)
  • Spesialundervisning (4)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Atferd (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (3)
  • Bedre skole (1)

Artikkelforfatter

  • Berit Groven (1)
  • Bodil Mørland (1)
  • Edvard Befring (1)
  • Eva Simonsen (1)
  • Terje Ogden (1)
  • Torill Moen (1)
Fagartikkel

Etablering og utvikling av studieenheter i spesialpedagogikk – med utgangspunkt i tre pionerers livsfortellinger

Denne artikkelen bygger på intervjuer med tre fagpersoner som på ulike vis har preget etableringen og utviklingen av studieenheter i spesialpedagogikk her til lands: Palma Sjøvik, Marit Stemshaug og Edvard Befring.

Publisert: 30.08.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2019
Fagartikkel

Spesialpedagogisk kompetanseutvikling

I europeisk sammenheng oppsto spesialpedagogisk praksis sist på 1700-tallet. Skandinaviske land kom snart etter. Norge var tidlig ute med statlig ansvar for opplæringen fra slutten av 1800-tallet. Fra 1960-årene ble det lagt til rette for en systematisk kompetanseutvikling, og i dag har Norge det desidert sterkeste spesialpedagogiske fagmiljøet i Norden. Denne artikkelen tar for seg sentrale trekk i framveksten av spesialpedagogisk kompetanseutvikling i Norge fram til i dag.

Publisert: 18.01.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2018
Fagartikkel

Atferdsproblemer og myten om den inkluderende skolen

Må det være slik at norm- og regelbrytende elever skal mislykkes i skolen? Når elever med atferdsproblemer ser tilbake på sin skolegang, kan det virke som nesten alle har negative erfaringer, liten tro på egne læringsferdigheter og manglende læringslyst. Det er et stort nederlag å avslutte grunnskolen med et vitnemål som er så dårlig at en ikke har lyst til å vise det fram, eller når en etter 10 års skolegang mangler både formell og reell kompetanse for å klare seg videre i livet.

Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2012
Fagartikkel

Samarbeid mellom PP-rådgivere og lærere

Samarbeid er en sentral aktivitet i mange profesjonsutøvelser. I denne teksten argumenteres det for nødvendigheten av at fagpersoner, i denne sammenheng PP-rådgivere og lærere, har kunnskap om hva denne aktiviteten er og innebærer. Utgangspunktet er et prosjekt hvor én av målsettingene var å utvikle og forbedre samarbeidet mellom PPT og skole.

Publisert: 20.11.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo