Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (11)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (11)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Læringsbloggen (6)
  • Gode barnehageliv (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • NTNU (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Monica Melby-Lervåg (6)
  • Anne Greve (1)
  • Henrik Skaug Sætra (1)
  • Kjersti Mordal Moen (1)
  • Lars Bjørke (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Petter Aasen (1)
Blogg

Skoleeksempel på praksisnær forskning

Altfor mange ferske lærere slutter i jobben. Praksisnær, profesjonsrettet og behovsidentifisert forskning vil gjøre overgangen fra lærerstudent til lærer mer bærekraftig.

Publisert: 11.03.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Blogg

Lærere og forskere på samme lag: Etablering av fagnettverk i kroppsøving

Lærere og forskere skal jobbe tett med å utvikle kroppsøvingsfaget.

Publisert: 30.11.2021 Hentet fra forskning.no
Blogg

Mangler vi kunnskap om barnehagen?

Det korte svaret på dette er «JA», selvfølgelig mangler vi kunnskap om barnehagen. Om en så kompleks institusjon som barnehagen vil det (heldigvis) alltid være behov for mer kunnskap. Men betyr det det samme som at vi ikke har kunnskap om barnehagen? Til det vil jeg definitivt svare nei.

Publisert: 15.10.2021 Hentet fra Gode barnehageliv
Blogg

Universitetsskolene i Trondheim gjør hverandre gode

Universitetsskolene i Trondheim (USSiT) er et samarbeid mellom Trondheim kommune, Trøndelag fylkeskommune og NTNU. Samarbeidet ble etablert i 2015, og har gått fra å være et midlertidig prosjekt til å få en tiårig rammeavtale. Hensikten er at alle partene skal bli styrket, og at resultatene skal deles med andre skoler i regionen og andre lærerutdanningsinstitusjoner. Dette gjør de ved å samarbeide om forsknings- og utviklingsprosjekter, som gir noe tilbake til alle de involverte.

Publisert: 01.10.2021 Hentet fra NTNU
Blogg

Nye undersøkelser av hvordan skolestenging påvirket elevenes læring

Det er estimert at rundt 1.5 milliarder barn og unge i april opplevde skolestenging og mistet ansikt-til-ansikt kontakt med lærere og medelever. Nå har de første undersøkelsene av skolestening og konsekvenser for elevenes læring blitt publisert.

Publisert: 03.12.2020 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Big Data kan gjøre forskeren overflødig

For noen år siden ville det kanskje høres vanvittig ut å spørre seg om menneskets rolle i vitenskapen var utspilt. Nå er det imidlertid flere og flere som gjør det.

Publisert: 08.08.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Blogg

Seks gode grunner til å lese (og gjøre) Cochrane/Campbell systematiske oversikter

Oversikter som systematiserer forskning blir stadig viktigere.

Publisert: 28.09.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Effektstudier i utdanning: Fem forskningsfeller

- Fem faktorer bør adresseres for å få pålitelig kunnskap om effekten av et tiltak i barnehage og skole.

Publisert: 08.09.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Kan vi stole på forskning om utdanning?

Det er urovekkende at debatten om replikasjon har vært nærmest fraværende innenfor utdanningsfeltet.

Publisert: 28.03.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Å vurdere kvalitet på forskning: Se opp for de trøblete tre

- Hva er viktig for å avgjøre om en undersøkelse er god eller dårlig?

Publisert: 26.02.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Når bør du være skeptisk til et tiltak for barn med lærevansker?

Alt i alt er det dessverre grunn til å være skeptisk til mange tiltak, spesielt kommersielle tiltak, som hevdes å hjelpe mot ulike lærevansker.

Publisert: 05.02.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo