Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (26)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (26)
  • Lærerutdanning (5)
  • Barnehage (4)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (4)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Tester og kartlegging (3)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Kontroll og tilsyn (2)
  • Motivasjon (2)
  • Organisering (2)
  • Pedagogiske program (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Ledelse (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Stress (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (13)
  • Bedre skole (4)
  • Første steg (2)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (2)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (2)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Erlend Ellefsen Vinje (2)
  • Gunn Engelsrud (2)
  • Monica Melby-Lervåg (2)
  • Sølvi Lillejord (2)
  • Anne Arnesen (1)
  • Arne Lervåg (1)
  • Dag Øystein Nome (1)
  • Gro Ulset (1)
  • Gunvald Skeiseid (1)
  • Guro Flinterud (1)
  • Hanne Stavelie (1)
  • Hilde W. Afdal (1)
  • Ingrid Lund (1)
  • Jens Olgard Dalseth Rørvik (1)
  • Kristin Rydjord Tholin (1)
  • Lars Petter Storm Torjussen (1)
  • Liv Grendstad Rousseau (1)
  • Maiken Risan (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • Per Henning Uppstad (1)
  • Petter Grytten Almklov (1)
  • Pål Jåbekk (1)
  • Rolf Magnus Grung (1)
  • Sonia Muñoz Llort (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Trude Evenshaug (1)
Kronikk

Derfor bør du unngå å stille et barn det samme spørsmålet flere ganger

KRONIKK: Barn som blir stilt et gjentakende spørsmål, vil med stor sannsynlighet endre svaret fra gang til gang.

Publisert: 05.11.2024 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Bør spesialpedagogikk være et eget fagfelt som erstatter allmennpedagogikk? En ny forståelse med kritisk flerpedagogikk bygget av og for mangfoldet.

Bidrar fagdisiplinen spesialpedagogikk til å opprettholde ekskludering av funksjonshemmede mennesker i samfunnet?

Publisert: 27.09.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Kronikk

Pedagogikkens grunnlagskrise, den elevsentrerte skolen og det studentsentrerte universitet

Den elevsentrerte skolen har fått sitt motstykke i det studentsentrerte universitet. Pedagogikken som fag kjennetegnes av en grunnlagskrise som har bidratt til at det har oppstått et utflytende utdanningssystem med uklare begreper som ikke tar hensyn til de ulike institusjonenes egenart. Med utgangspunkt i Herbart bør pedagogikken derfor foreta en refleksjon over sine grunnbegreper.

Publisert: 15.02.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8/2022
Kronikk

Det ukjente potensialet med todelte stillinger i lærerutdanningen

Delte stillinger, kombinasjonsstillinger, praksislærer 2 eller praksis-toere? I dag brukes ulike begrep om lærere som deler arbeidsuka si mellom skolen og høyere utdanning. Det er på tide at dette vage stillingsbegrepet fylles med innhold.

Publisert: 05.01.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no 4/2022
Kronikk

Vi må diskutere muligheter for større spesialisering innenfor læreryrket

Debatt: Lærerorganisasjoner og politikere må tenke nytt for å øke læreryrkets attraktivitet.

Publisert: 21.11.2022 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Målstyring i skolen: La lærerne være ekspertene i klasserommet

KRONIKK: Markedsstyring i Osloskolen fører til at lærere ved såkalte B-skoler har mindre pedagogisk frihet enn lærere ved såkalte A-skoler.

Publisert: 29.04.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Sett foten ned når det er nødvendig!

KRONIKK: Ledere og lærere i skole og barnehage oppfordres til å være oppmerksom når nye målinger, testinger og kartlegginger av barn og ungdom skal gjennomføres. Lærerprofesjonens etiske råd har nå laget en etisk sjekkliste til hjelp i arbeidet.

Publisert: 11.02.2020 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Kronikk

Pedagogiske program svekker tilliten til barna og deres lærere

Lærere og barnehagelærere har som en del av sitt yrkesetiske kompass et ansvar for hva som skjer i møtet med hvert barns unike egenart. Det finnes ingen manual som kan erstatte det.

Publisert: 24.09.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk

Kortslutning om forskning

DEBATT: Ideen om at det ikke finnes begrensninger ved naturvitenskapelige metoder og at alt kan beskrives med disse hvis vi bare gir forskerne tid, er tro og håp forkledd som vitenskap.

Publisert: 07.01.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

«Kroppslig erfaring» er også vitenskapens anliggende

DEBATT: Det at vi har subjektive erfaringer som ikke kommer frem i studier av fysisk aktivitet er ikke et argument for det eksisterer noe umålbart, eller et argument for svakheter ved den vitenskapelige metoden.

Publisert: 20.12.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Tro, håp og sikker viten om fysisk aktivitet

KRONIKK: Mange av oss, også forskere, erfarer at bevegelse kan bety noe for å føle seg vel. Hva gjør vi når vitenskapen sier noe annet?

Publisert: 17.12.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Vi bør tilrettelegge for bevegelsesglede og trivsel i kroppsøvingstimene

Kroppsøvingsfaget må ta utgangspunkt i læring. Det ligger ingen motsetning i å tilrettelegge for bevegelsesglede samtidig.

Publisert: 03.05.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

«Det er ikke noe småtteri vi driver med i barnehagen»

Profesjonsidentitet, hva legger dere i det? Spurte vi barnehagelærere og styrere. Å ha et samfunnsmandat og å brenne for barna, var noen av svarene.

Publisert: 23.04.2018 Hentet fra Første steg 2/2018
Kronikk

Forskning, kroppsøving og presisjon

Reidar Säfvenbom og Morten C. Rustad treffer blink når det gjelder hva som bør være fokus i fremtidig kroppsøvingsdebatt. Men de sliter tidvis med presisjonen i sitt svar på min kronikk.

Publisert: 18.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Skoletester har stor betydning for barns utdanning og fremtid

Det er oppsiktsvekkende at en som innehar stillingen med høyest akademisk rang i Norge synes at dokumentasjon på testkvalitet ikke trenger å være publisert for å være tilstrekkelig.

Publisert: 10.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Me treng betre dokumentasjon på testar i skolen

Morgenbladet og forskarar seier meir enn forskinga gir grunnlag for.

Publisert: 05.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Viktig å diskutere barnehagekvalitet, selv når voksne kan bli støtt

Barnehageforskning er et minefelt i et land der nesten alle barn er i barnehage. Mange aktører ønsker helst å få bekreftet at alt står bare bra til.

Publisert: 04.01.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Når helseformidling går på troverdigheten løs – hvem skal vi tro på da?

Forskere og helsepersonell ser ut til å ha en tendens til å trekke egne slutninger om hva resultater fra studier egentlig betyr. Problemet oppstår når de går ut med dette i mediene.

Publisert: 29.12.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Hvordan påvirker standardisering og måling barnevernet?

Noen av dem som jobber i barnevernet, føler seg tryggere. Andre er bekymret for at unike familier blir målt opp mot samme mal.

Publisert: 28.11.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Binding av lærartid og elevresultat

KS har ikkje gitt opp ambisjonane om å binda meir av arbeidstida til lærarane, ut frå ein argumentasjon om at elevane vil læra meir på denne måten. Men det kan bli ei utfordring å dokumentera ein samanheng mellom meir bunden arbeidstid og læringsresultat. Det KS har lagt fram til no, er ikkje godt nok.

Publisert: 03.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo