Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Faglig og administrativt støttesystem (3)
  • Frafall og gjennomføring (3)
  • Psykisk helse (2)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Skolevegring (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)

Artikkelforfatter

  • Geir Møller (1)
  • Kjetil Frøyland (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
Fagfellevurdert

Kjønnsforskjeller i undervisningstilbud til elever med behov for spesialundervisning

Elever som strever med skolevegring, utgjør ikke en homogen gruppe. Til felles har de at de engster seg for å være på skolen, og ofte blir sittende hjemme over måneder og år uten undervisningstilbud. Er det kjønnsforskjeller innad i denne elevgruppen med hensyn til hvordan de møtes av hjelpeapparatet?

Publisert: 13.12.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2021
Fagfellevurdert

Sentrale kvalitetar i arbeidsinkludering av sårbar ungdom, slik ungdom sjølv og arbeidsgivarar opplever det

Kva er viktige kvalitetar og eigenskapar hos hjelparar som skal bistå i inkludering av sårbar ungdom i utdanning og arbeidsliv? Denne artikkelen analyserer og peikar på framgangsmåtar og oppfølgingsformer som kan brukast for å hjelpe ungdommar i overgangen til vaksenlivet.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning 2/2017
Fagfellevurdert

Fullføring på bygg- og anleggsteknikk. En sammenlikning av unge gutter med og uten hjelp fra barnevernet

Utsatt ungdoms framtidige muligheter på yrkesfag avhenger mye av hvordan problemet med lave skolekarakter blant disse ungdommene blir løst. Det er likevel viktig å ikke overse at også andre sider ved yrkesfagopplæringen kan være problematisk for disse ungdommene.

Publisert: 07.06.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 34) 1-2/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo