Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Blogg (1)

Artikkeltema

  • Frafall og gjennomføring (8)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (8)
  • Motivasjon (4)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Skolevegring (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)
  • Læringsbloggen (1)
  • NTNU (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Tidsskrift for Kjønnsforsking (1)
  • Tidsskrift for velferdsforskning (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Monica Melby-Lervåg (2)
  • Harriet Bjerrum Nielsen (1)
  • Inge Henningsen (1)
  • Inger Kjersti Lindvig (1)
  • Kari-Anne B. Næss (1)
  • Marianne Dæhlen (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Svein Inge Meland (1)
  • Ulf Grefsgård (1)
Artikkel

Norske gutter liker skolen minst

Norske jenter trives i stor grad på skolen, mens guttene har en markant dårligere opplevelse av skolemiljøet. Et av problemene er at guttene opplever skolen som urettferdig.

Publisert: 25.06.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert

Hva mener kvinner med minoritetsbakgrunn kan være årsaken til at deres sønner ikke lykkes like godt som døtrene i utdanningssystemet?

Studien er basert på dybdeintervju av femten kvinner med minoritetsbakgrunn gjennomført over en periode på to år. Kvinnene er mellom 36 og 49 år, og alle har en datter og en sønn som er elever i grunnskolen eller videregående skole.

Publisert: 02.03.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2021
Artikkel

Fra "skoletaper" til "arbeidskar"

De sliter når skolen blir for akademisk, og de bukker under når presset om å lykkes blir for stort. Her er historien om veien ut.

Publisert: 11.12.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Manglende retningslinjer ved permisjoner kan gi kvinnefrafall i akademia

KRONIKK: Mange stipendiater og postdoktorer møter flere utfordringer ved sin fødsels- og foreldrepermisjon enn det som er vanlig for de fleste arbeidstagere. Det kan kanskje føre til at det blir mindre fristende for kvinner å forfølge en karriere i akademia.

Publisert: 24.01.2019 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert

Sikrer gode karakterer fullføring? Videregående opplæring blant jenter med hjelp fra barnevernet

Gjennomføring av videregående opplæring blant jenter i barnevern er en utfordring, men karakterene har  ikke nødvendigvis noe med det å gjøre.

Publisert: 23.05.2018 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning (Vol. 21) 2/2018
Fagfellevurdert

Guttepanikk og jentepress – paradokser og kunnskapskrise

Gutter fremstilles ofte som skoletaperne i dagens utdanningssystem. I denne artikkelen ser vi på noen av hovedtemaene i debatten rundt kjønn og skole, samt hvilke konsekvenser denne kan ha for guttene og jentene i skolen.

Publisert: 23.05.2018 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 42) 1-2/2018
Artikkel

Kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet kan gjøre gutter til skoletapere

Menn får de best betalte jobbene, selv om jenter på videregående skole gjør det bedre enn guttene. Det kan påvirke hvor hardt guttene jobber på skolen.

Publisert: 27.04.2018 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Blogg

En "guttekrise" i skolen?

- Forklaringene på en såkalt “guttekrise” er sammensatte og komplekse. Det betyr at løsningene også er sammensatte og komplekse, skriver Monica Melby-Lervåg.

Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo