Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Frafall og gjennomføring (3)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (3)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Psykologi i kommunen (1)
  • Tidsskrift for Kjønnsforsking (1)
  • Tidsskrift for velferdsforskning (1)

Artikkelforfatter

  • Harriet Bjerrum Nielsen (1)
  • Inge Henningsen (1)
  • Inger Kjersti Lindvig (1)
  • Marianne Dæhlen (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
Fagfellevurdert

Hva mener kvinner med minoritetsbakgrunn kan være årsaken til at deres sønner ikke lykkes like godt som døtrene i utdanningssystemet?

Studien er basert på dybdeintervju av femten kvinner med minoritetsbakgrunn gjennomført over en periode på to år. Kvinnene er mellom 36 og 49 år, og alle har en datter og en sønn som er elever i grunnskolen eller videregående skole.

Publisert: 02.03.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2021
Fagfellevurdert

Sikrer gode karakterer fullføring? Videregående opplæring blant jenter med hjelp fra barnevernet

Gjennomføring av videregående opplæring blant jenter i barnevern er en utfordring, men karakterene har  ikke nødvendigvis noe med det å gjøre.

Publisert: 23.05.2018 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning (Vol. 21) 2/2018
Fagfellevurdert

Guttepanikk og jentepress – paradokser og kunnskapskrise

Gutter fremstilles ofte som skoletaperne i dagens utdanningssystem. I denne artikkelen ser vi på noen av hovedtemaene i debatten rundt kjønn og skole, samt hvilke konsekvenser denne kan ha for guttene og jentene i skolen.

Publisert: 23.05.2018 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 42) 1-2/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo