Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Høgskole og universitet (3)
  • Lærerutdanning (3)
  • Lærervurdering (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Ny som lærer (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Doris Jorde (1)
  • Ida Katrine Riksaasen Hatlevik (1)
  • Kari Kildahl (1)
  • Kirsti Lyngvær Engelien (1)
  • Kristine Hjelle (1)
Fagartikkel

Utdanner vi fortsatt uskikkede lærere?

Utdanning av fremtidige lærere er et stort samfunnsansvar, og lærerutdanningene må kunne gå god for kompetansen hos de kandidatene som uteksamineres. Et viktig bidrag til å sikre kompetansen hos fremtidens lærere er skikkethetsvurderingen.

Publisert: 26.04.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagfellevurdert

Skikkethetsvurdering i barnehagelærerutdanningen

Skikkethetsvurdering i barnehagelærerutdanningen skal sikre at personer som utgjør en fare for barns liv og helse, ikke blir uteksaminert til yrket. Målet med denne artikkelen er å belyse hva skikkethet hos barnehagelærerstudenter handler om.

Publisert: 14.12.2021 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 4/2021
Fagfellevurdert

Universitetsskolers bidrag til utvikling av lærerutdanningen ved Universitetet i Oslo

For å styrke kvaliteten på praksisopplæringen i lærerutdanningen og fremme FoU- kompetansen i skolene, har Kunnskapsdepartementet løftet frem etablering av utvidede partnerskap mellom lærerutdanningsinstitusjoner, skoler/barnehager og skoleeiere, som et sentralt strategisk grep. Artikkelen bidrar med ny kunnskap om hvordan utvidede partnerskap kan fremme kvalitetsutvikling av mer enn bare studentenes praksisopplæring.

Publisert: 17.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 2/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo