Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Høgskole og universitet (6)
  • Mangfold og integrering (6)
  • Forskning og metode (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Barnehage (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Første steg (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Britt Oda Fosse (1)
  • Janne Thoralvsdatter Schele (1)
  • Knut Jul Meland (1)
  • Susanne Dorthea Dietrichson (1)
  • Svein Ole Sataøen (1)
  • Vigdis Foss (1)
Artikkel

Opprop fra forskere om utenforskap blant barn og unge

Hva står på spill når barn og unge risikerer sosial ekskludering? USN har ledet et prosjekt som nå legger fram politikkanbefalinger og en forskningsbasert utdanningsmodell som fremmer sosial inkludering.

Publisert: 17.10.2024 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagartikkel

Kan vi få fleire mannlege barnehagestudentar til å slutte å slutte?

Det er fullt mogleg å redusere fråfall av menn frå barnehagelærarstudiet ved hjelp av relativt enkle tiltak.

Publisert: 31.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Preparing student teachers to teach in diverse classrooms: A comparative case study of two teacher education programmes

Forskning indikerer at lærerutdanningene ikke gir studentene tilstrekkelige kvalifikasjoner for å undervise i et mangfoldig klasserom.

Publisert: 24.01.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Artikkel

Humaniora evaluert: Høyt nivå, men bør bli mer samfunnsnyttig

To store rapporter har felt sin dom over norske humanister denne våren. Kjønnsforskere er skeptiske til nyttetenkningen.

Publisert: 06.07.2017 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

"Å være utlending er ingen fordel"

- Mastere med innvandringsbakgrunn har i betydelige større grad ønsker om å arbeide med forskning og planer om å ta en Ph.D. enn mastere uten innvandringsbakgrunn.

Publisert: 25.04.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Riktige valg, men feil motivasjon?

For barn av innvandrere er det ofte ikke nok å ta de rette utdanningene, de må også ha de rette motivene for å bli akseptert.

Publisert: 14.03.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo