Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Høgskole og universitet (4)
  • Motivasjon (4)
  • Digitalisering (2)
  • Entreprenørskap (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Uniped (4)

Artikkelforfatter

  • Bernt Arne Bertheussen (1)
  • Christer Thrane (1)
  • Dag Håkon Haneberg (1)
  • Erik Haugom (1)
  • Ida Aurlien (1)
  • Jon Arne Løkke (1)
  • Kari Myren Bjørnsrud (1)
  • Sigrid Westad Brandshaug (1)
  • Stian Orm (1)
  • Torgeir Aadland (1)
  • Tove Sandvoll Vee (1)
Fagfellevurdert

Zoom fatigue under covid-19-pandemien: Hva innebærer fenomenet, og hvordan kan det forebygges?

Pedagogisk bruk av digital teknologi krever andre fremgangsmåter enn dem som brukes i vanlig, fysisk undervisning. Derfor er det viktig å få mer kunnskap om fenomenet Zoom fatigue og hva som kan forebygge slik fatigue.

Publisert: 13.09.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 4/2022
Fagfellevurdert

Betydningen av målbevissthet og sosial tilhørighet for frafall i høyere utdanning

Hvordan  påvirker utvalgte faktorer sannsynligheten for å falle fra sitt første påbegynte studieløp i høyere norsk utdanning? Denne artikkelen ser på hvilke effekter ulike former for sosial integrasjon/tilhørighet og studentenes evne til å sette seg mål og forplikte seg til å nå dem, kan påvirke beslutningen om å avbryte sin første påbegynte utdanning.

Publisert: 10.06.2019 Hentet fra Uniped (Vol. 42) 2/2019
Fagfellevurdert

Eierskap og teamprosess i aksjonsbasert entreprenørskapsutdanning

Entreprenørskapsutdanning kan gi studenter og elever praksisnær opplæring og erfaring. Venture Creation Programs er en form for utdanning hvor studenter som en del av sin opplæring starter, utvikler og drifter sin egen oppstartbedrift. Hvor viktig er studenters eierskap for læring og samarbeid?

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Uniped (Vol. 41) 1/2018
Fagfellevurdert

Automatisk formativ feedback kan gi god motivasjon og læring

Pedagogisk forskning er tydelig på at formative tilbakemeldinger kan bety mye for studentenes engasjement og motivasjon for læring

Publisert: 25.11.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 4/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo