Engelsk — Fagfellevurdert School–University Collaboration for Facilitating In-Service Teacher Training as a Part of School-Based Professional Development Å oppnå likestilling i partnerskap mellom skole og universitet er utfordrende. I denne studien undersøkte vi et partnerskap mellom skole og universitet i Norge og hvordan samarbeidspartnerne jobbet sammen for å legge til rette for et skolebasert videreutdanningstilbud. Publisert: 24.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 2/2020
Fagfellevurdert Hvilken tekstkyndighet har studenter med seg fra videregående skole? Nye studenter synes det er vanskelig å anvende kunnskapene fra videregående skole i studiesammenheng. Undervisningen må ha større fokus på å diskutere tekstoppbyggingen og tekstelementenes ulike funksjoner i ulike fagtekster. Fagskriving må betraktes som en del av en fagdiskurs, og faglig argumentasjon og relevant tekstkyndighet må læres bort av fagets lærere. Publisert: 07.09.2016 Hentet fra Uniped (Vol. 39) 3/2016
Fagfellevurdert Samfunnsviteres og humanisters overgang til arbeidsmarkedet Nyutdannede humanister og samfunnsvitere rammes ikke i særlig større grad enn andre masterutdannede av arbeidsledighet, men de er mer utsatt for andre former for mistilpasning i arbeidsmarkedet, som ufrivillig deltid og irrelevant arbeid. Publisert: 01.09.2016 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 33) 4/2016