Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Barnehage (4)
  • Internasjonal forskning (4)
  • Forskning og metode (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Lek (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Annica Källebo (1)
  • Maja Plum (1)
  • Mette Nygård (1)
  • Rune Hausstätter (1)
  • Stine Vik (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Exploring Child Standpoint Theory in Early Childhood Education: A Pathway for Cross-Cultural Comparisons

Denne empiriske studien i Bangladesh utforsker potensialet som barns standpunktteori har i å konstruere og rekonstruere barnet i barnehagen og teoriens rolle i å legge til rette for tverrkulturelle sammenlikninger i og av barnehagesystemer.

Publisert: 08.05.2025 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 8) 3/2024
Dansk — Fagfellevurdert

Legen som alternativ til en neoliberal læringsdagsorden?

Skiftende historiske teorier om leg i relation til børnehaven indebærer på den ene side opgør med og modstand mod andre og tidligere måder at se og behandle børn på, men stiller sig på den anden side også til rådighed for ambitioner om at styre samfund ved at styre børn.

Publisert: 05.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 5/2024
Fagfellevurdert

Kvalitet i læring i barnehagen: En analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norge

Er det forskjell i hvordan man vektlegger læringsbegrepet i styringsdokumenter fra Norge og OECD? Har dette noe å si for utformingen av fremtidens barnehage?

Publisert: 06.10.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 11) 2015
Fagfellevurdert

Fra «early intervention» til tidlig innsats

Fenomenet tidlig innsats har i svært liten grad hatt noen etablert plass i styringsdokumentene for den norske skolen. Tidlig innsats er imidlertid blitt et sentralt innsatsområde for norsk utdanning de senere årene.

Publisert: 08.11.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo