Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (11)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (11)
  • Internasjonal forskning (11)
  • Høgskole og universitet (4)
  • Lærerutdanning (4)
  • Barnehage (2)
  • Læreplaner (2)
  • Pedagogiske program (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Lek (1)
  • Læremidler (1)
  • Organisering (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Comparative and International Education (3)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (2)
  • Paideia (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Professions and Professionalism (P&P) (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)

Artikkelforfatter

  • Annica Källebo (1)
  • Erik Ryen (1)
  • Erling Barth (1)
  • Inger Ulleberg (1)
  • Ingvil Øien (1)
  • John Hattie (1)
  • Kari Sjøhelle Jevne (1)
  • Kirsti Marie Jegstad (1)
  • Kristine von Simson (1)
  • Lars Qvortrup (1)
  • Maja Plum (1)
  • Martin Sjøen (1)
  • Martyn Hammersley (1)
  • Odd Arne Thunberg (1)
  • Pål Schøne (1)
  • Svein-Erik Andreassen (1)
  • Tonje Stenseth (1)
  • Yngve Antonsen (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Exploring Child Standpoint Theory in Early Childhood Education: A Pathway for Cross-Cultural Comparisons

Denne empiriske studien i Bangladesh utforsker potensialet som barns standpunktteori har i å konstruere og rekonstruere barnet i barnehagen og teoriens rolle i å legge til rette for tverrkulturelle sammenlikninger i og av barnehagesystemer.

Publisert: 08.05.2025 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 8) 3/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Research Literacy and Teaching: The Peculiar Case of Research about Teaching about Research

Selv om forskning er en viktig kilde for lærere å hente fra, er det ikke den eneste, og heller ikke kan den tilby umiddelbare løsninger på problemer de møter, enten det er praktiske vansker, politiske utfordringer eller eksistensielle dilemmaer

Publisert: 24.03.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Dansk — Fagfellevurdert

Legen som alternativ til en neoliberal læringsdagsorden?

Skiftende historiske teorier om leg i relation til børnehaven indebærer på den ene side opgør med og modstand mod andre og tidligere måder at se og behandle børn på, men stiller sig på den anden side også til rådighed for ambitioner om at styre samfund ved at styre børn.

Publisert: 05.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 5/2024
Fagfellevurdert

Fra internasjonal konkurranse til interkulturell kompetanse. Betraktninger rundt praksismobilitet som internasjonaliseringsstrategi i norsk lærerutdanning

Høyere utdanning har lange internasjonale tradisjoner. Men det er relativt nytt at internasjonalisering har blitt et mål i egen forstand, snarere enn en konsekvens av aktuell akademisk aktivitet.

Publisert: 16.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 1/2023
Dansk — Fagfellevurdert

Læreruddannelsens lærebøger – den læringspsykologiske og den undervisningskommunikative position

Hvordan tilegner profesjonene seg sine kunnskaper og ferdigheter? Det gjør de gjennom en profesjonsutdanning. Man tilegner seg kunnskap om faget og om forutsetningene for å utøve faget. Og man tilegner seg ferdigheter i å praktisere faget, slik at resultatet fungerer.

Publisert: 15.12.2022 Hentet fra Paideia Vol. 3 1/2012
Fagfellevurdert

Aksjonslæring som grunnlag for utvikling av lærerstudenters U-kompetanse i FoU-oppgaven

Norsk lærerutdanning har tidligere blitt kritisert for svak kobling mellom teori og praksis og for å gi studentene få muligheter til å lære gjennom praksis. Aksjonsforskning er tidligere dokumentert som en god strategi for å fremme systematisk refleksjon og for å koble teori og praksis.

Publisert: 20.06.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

‘It is like a hammer and toothbrush; you need it for the rest of your life’ – Five Norwegian teachers’ experiences of working at a ‘thinking school’

Denne artikkelen undersøker hvordan en gruppe norske lærere opplever å jobbe på en «tenkeskole» ('thinking school') (dvs. en skole som samarbeider med det britiske konsulentselskapet Thinking Matters).

Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 6) 1/2022
Fagfellevurdert

Hvordan fremme studentaktivitet og engasjement for læring? En designbasert studie av omvendt undervisning og videorefleksjoner i lærerutdanningen

Undervisning og læring i høyere utdanning har gjennomgått store endringer de siste tiårene, med studentenes aktive rolle i egen kunnskapsutvikling som særlig sentralt – ofte kontrastert med det tradisjonelle, lærersentrerte forelesningsformatet.

Publisert: 21.02.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

Why and how? Case-based teaching in interprofessional and interdisciplinary education

Interprofesjonell utdanning er et komplekst og sammensatt felt. Studenter fra ulike profesjonsutdanninger møtes for å utvikle en gjensidig forståelse av hvordan de kan samarbeide i sine framtidige profesjonelle sammenhenger.

Publisert: 04.01.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 15) 1/2021
Fagfellevurdert

Sammenhengen mellom ferdigheter fra ungdomsskolen og ferdigheter i PIAAC-undersøkelsen

Norske elever leverer gjennomsnittlige prestasjoner i den internasjonale kunnskapsundersøkelsen PISA, mens norske voksne gjør det relativt godt i PIAAC-undersøkelsen, den tilhørende kunnskapsundersøkelsen for voksne. I denne artikkelen har vi studert sammenhengen mellom ferdigheter ved avsluttet grunnskole og resultater i PIAAC.

Publisert: 01.09.2016 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 3/2016 (Vol. 33)
Dansk — Fagfellevurdert

Synlig læring i dag

20 års studier resulterte i 2009 i boken "Visible learning", en av de mest omtalte publikasjonene innenfor utdanningsforskning. I denne artikkelen svarer John Hattie på mye av kritikken som er fremkommet og han utdyper hvor hans forskning er relevant.

Publisert: 01.02.2015 Hentet fra Paideia Vol 9. 1/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo