Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (8)

Artikkeltema

  • Digitalisering (8)
  • Klasseledelse (8)
  • Forskning og metode (2)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Læremidler (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (3)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (2)
  • Uniped (2)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)

Artikkelforfatter

  • Andreas Lund (1)
  • Eli-Marie Danbolt Drange (1)
  • Emilia Andersson-Bakken (1)
  • Eyvind Elstad (1)
  • Frode Volden (1)
  • Halgeir Leiknes (1)
  • Helge I. Strømsø (1)
  • Ingvill Krogstad Svanes (1)
  • Ingvill Rasmussen (1)
  • Kirsti Klette (1)
  • Knut-Andreas Christophersen (1)
  • Leikny Øgrim (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Monica Johannesen (1)
  • Ove Edvard Hatlevik (1)
  • Tom Røise (1)
  • Tuva Bjørkvold (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Teachersʼ Professional Digital Competence – The Neglected Management of Technology-rich Classrooms?

Kunnskap om hvordan lærerutdanningen kan bidra til å utvikle lærerstudentes profesjonsfaglige digitale kompetanse er avgjørende for å sikre at lærerstudenter er forberedt på å møte framtidens behov.

Publisert: 06.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagfellevurdert

Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19-pandemien. Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap

12. mars 2020 ble alle norske skoler stengt på grunn av covid-19-viruset. Denne nye kontekstualiseringen av skolen ga endrede vilkår for kommunikasjon mellom lærere og elever og elevene imellom, og undervisning, samtaler og samarbeid måtte ta andre former enn til vanlig.

Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Still a long way to go

Denne artikkelen undersøker læreres bruk av digitale verktøy i den daglige undervisningen. Hvordan og i hvilken grad integrerer lærere digitale verktøy i undervisningen, og hva ønskes oppnådd ved bruk av IKT-verktøy i klasserommet?

Publisert: 07.10.2020 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 15) 1/2020
Fagfellevurdert

Læreres mestringsforventninger til å undervise i teknologirike læringsomgivelser og deres opplevde utfordringer

Hva forklarer læreres mestringsforventninger knyttet til jobben med å undervise i skolefag i teknologirike læringsomgivelser?

Publisert: 15.02.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 1/2018
Fagfellevurdert

Hvordan kan teknologi skape nye undervisnings- og læringsmåter i fremmedspråksundervisningen fram mot 2030?

Læreren spiller en nøkkelrolle i utviklingen av nye undervisnings- og læringsmåter, og det er først når læreren integrerer teknologien i sin undervisning at nye praksiser oppstår.

Publisert: 23.10.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 8) 2/2014
Fagfellevurdert

Læringsressurser og lærerrollen - et partnerskap i endring?

Lærerboka har mistet sin suverene posisjon som eneste kunnskapskilde. Internett og utenomfaglige aktiviteter gjør at lærerne "designer" sine egne undervisningsopplegg, såkalte hybride praksiser.

Publisert: 10.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Fagfellevurdert

«Klikkere» i forelesningen: Bidrar det til læring eller er det bare morsomt?

- Utforming av spørsmål, form for respons og bruk av smågrupper er viktige elementer som kan understøtte studenters læring når bruken av klikkere inngår i forelesninger.

Publisert: 30.05.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 2/2014
Fagfellevurdert

Studenters opplevelse av egen og andres bruk av bærbar datamaskin i forelesninger

Hvordan oppleves PC-bruk av studentene? Mener de at PC hører hjemme i forelesningssalen, og i hvilken utstrekning benytter de seg av PC?

Publisert: 01.04.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo