Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Høgskole og universitet (6)
  • Klasseledelse (6)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Digitalisering (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Valgfag (1)

Artikkelkilde

  • Uniped (3)
  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)

Artikkelforfatter

  • André Horgen (1)
  • Arne Skodvin (1)
  • Dorthea Sekkingstad (1)
  • Frode Volden (1)
  • Gunn Engelsrud (1)
  • Halgeir Leiknes (1)
  • Helge I. Strømsø (1)
  • Ingrid Fossøy (1)
  • Tom Røise (1)
  • Trine Ørbæk (1)
Fagfellevurdert

Det merkes i kroppen at det «koker i hodet». Lærerstudenters refleksjoner fra møter med elever i egen praksisundervisning

Om kroppen eller kroppslige erfaringer kan forbindes med kunnskap, er et spørsmål som har gått igjen som en kilde til undring, uenigheter og tvil i mange forskningsfelt.

Publisert: 03.02.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Fagartikkel

Kva undervisarane tenkjer om si eiga undervisning

Einsidig fokus på studentane sine vurderingar kan fort gje eit skeivt bilete av undervisningspraksis i høgare utdanning. Ønskjer vi eit meir heilskapleg bilete av utdanninga, må vi også lytte til undervisarane sine stemmer.

Publisert: 24.01.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Fagfellevurdert

Engasjement i undervisningen

Engasjement fremstår ikke bare som noe en kan bringe med seg til undervisningen, men også som noe en kan utvikle gjennom undervisningen. Bør  kurs i universitetspedagogikk endres med tanke på hvordan disse kan stimulere til utvikling av personlige og autentiske former for engasjement i undervisningen?

Publisert: 27.06.2016 Hentet fra Uniped (Vol. 39) 2/2016
Fagfellevurdert

Educational expeditions - et norsk perspektiv

Opplever norske bachelorstudenter i friluftsliv at de lærer noe om seg selv og sine egenskaper som ledere under under lange ferder i vinterfjellet?

Publisert: 10.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Fagfellevurdert

«Klikkere» i forelesningen: Bidrar det til læring eller er det bare morsomt?

- Utforming av spørsmål, form for respons og bruk av smågrupper er viktige elementer som kan understøtte studenters læring når bruken av klikkere inngår i forelesninger.

Publisert: 30.05.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 2/2014
Fagfellevurdert

Studenters opplevelse av egen og andres bruk av bærbar datamaskin i forelesninger

Hvordan oppleves PC-bruk av studentene? Mener de at PC hører hjemme i forelesningssalen, og i hvilken utstrekning benytter de seg av PC?

Publisert: 01.04.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo