Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (5)
  • Læreplaner (5)
  • Læremidler (2)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (5)

Artikkelforfatter

  • Erik Ryen (1)
  • Greta Björk Gudmundsdottir (1)
  • Knut Ove Æsøy (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
  • Morten Oddvik (1)
  • Tonje Stenseth (1)
  • Tore Brøyn (1)
  • Øyvind Amundsen Østby (1)
Fagartikkel

Om verdien av å arbeide langsomt i endringenes tid – et alternativ til «bevisstløs digitalisering»

Læreren er en aktør, ikke en brikke i utviklingen av skolen. Derfor bør vi som er foreldre, politikere og andre med sterke meninger om skolen, stole på at læreren har en god forståelse av når de digitale løsningene og verktøyene skal brukes − og når de ikke skal det.

Publisert: 11.09.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel

Nysgjerrighet – en mangelvare i ungdomsskolen

Læreplanens kompetansemål og skolens vurderingsformer har befestet en undervisningskultur som gir lite rom for nysgjerrighet og undring. Dermed forsvinner også elevenes læringsglede.

Publisert: 19.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagartikkel

Undervisning om livsmestring – lærerne har tatt oppgaven på alvor

Observasjoner fra klasserom viser at livsmestring er noe som inkluderes i alle fag og i nesten alle klasserom. Lærerne inkluderer livsmestring der de mener det er relevant i faget, og ser dette som noe annet enn livsmestring i tverrfaglige undervisningsopplegg.

Publisert: 15.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagartikkel

Fagledelse er lærerens kjerneoppgave

Økt oppmerksomhet rundt didaktisk planlegging og fagledelse kan være en svært fruktbar måte å styrke relasjoner i klasserommet på.

Publisert: 06.12.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Artikkel

Dybdelæring i rufsete farvann

Dybdelæring har fått svært mye oppmerksomhet etter at det ble innført som en del av Fagfornyelsen. Man kan vi være sikre å at vi snakker om de samme når vi snakker om dybdelæring? Og hva er egentlig overflatelæring?

Publisert: 04.09.2019 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo