Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)
  • Fagartikkel (3)
  • Artikkel (2)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (10)
  • Lærerutdanning (10)
  • Forskning og metode (5)
  • Ny som lærer (3)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Motivasjon (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Digitalisering (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mobbing (1)
  • Organisering (1)
  • Psykisk helse (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Uniped (1)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)

Artikkelforfatter

  • Arne Skodvin (1)
  • Dorthea Sekkingstad (1)
  • Emil Sætra (1)
  • Gunn Engelsrud (1)
  • Hege Hermansen (1)
  • Ingrid Syse (1)
  • Kristin Knudsen Håvik (1)
  • Leikny Øgrim (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Monica Johannesen (1)
  • Ove Edvard Hatlevik (1)
  • Silje Pileberg (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Trine Ørbæk (1)
Podcast

Læring for livet (14) Hvordan får du til god klasseledelse?

Er du helt fersk som lærer? Eller på vei til å bli lærer, kanskje? Eller du har erfaring i lærerrollen, men ønsker å utvikle egen praksis rundt det å være en klasseleder?

Publisert: 08.05.2025 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Engelsk — Fagfellevurdert

Teachersʼ Professional Digital Competence – The Neglected Management of Technology-rich Classrooms?

Kunnskap om hvordan lærerutdanningen kan bidra til å utvikle lærerstudentes profesjonsfaglige digitale kompetanse er avgjørende for å sikre at lærerstudenter er forberedt på å møte framtidens behov.

Publisert: 06.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagfellevurdert

Det merkes i kroppen at det «koker i hodet». Lærerstudenters refleksjoner fra møter med elever i egen praksisundervisning

Om kroppen eller kroppslige erfaringer kan forbindes med kunnskap, er et spørsmål som har gått igjen som en kilde til undring, uenigheter og tvil i mange forskningsfelt.

Publisert: 03.02.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Artikkel

«One size does not fit all»: Kompetanseutvikling av lederskap i klasserommet bør differensieres

En ny studie fra Læringsmiljøsenteret viser stor variasjon i undervisningsstøtten til elever på ungdomstrinnet. Resultatene indikerer at kompetanseutviklingstilbudet innen lederskap i klasserommet må videreutvikles og differensieres.

Publisert: 03.12.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Lærermobbing må debatteres og snakkes åpent om

Bare på den måten kan vi forebygge at dette skjer overfor stadig nye elever.

Publisert: 01.12.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Artikkel

Dei lærer om kunsten å lære bort

Professorar og undervisarar blir sjølve studentar i prosjektet «Mestere i didaktikk». Gjennom eit norsk-polsk samarbeid testar dei nye metodar for undervisning.

Publisert: 30.10.2019 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Et forsvar for teoriens plass i lærerutdanning

Mer praksis i lærerutdanningen er ikke et universalmiddel som garanterer flinkere lærere og bedre lærerutdanning. Tvert imot kan innsikt i pedagogisk teori være vel så viktig, både for lærerstudenters profesjonsutvikling over tid og lærerstandens evne til å forsvare egen profesjonalitet.

Publisert: 17.01.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Fagfellevurdert

Engasjement i undervisningen

Engasjement fremstår ikke bare som noe en kan bringe med seg til undervisningen, men også som noe en kan utvikle gjennom undervisningen. Bør  kurs i universitetspedagogikk endres med tanke på hvordan disse kan stimulere til utvikling av personlige og autentiske former for engasjement i undervisningen?

Publisert: 27.06.2016 Hentet fra Uniped (Vol. 39) 2/2016
Fagfellevurdert

Når kunnskap blir styrende: Læreres rekontekstualisering av nye kunnskapsformer

Hvordan tar lærerne i bruk ny kunnskap og setter den i sammenheng med eksisterende praksis?

Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016
Fagartikkel

Øve, øve jamt og trutt... Klasseleiing og profesjonsutvikling i praksisfelt

Klasseleiing for betre læringsmiljø er sett på dagsordenen gjennom stortingsmeldingar og andre styringsdokument. Ei undersøking viser at eigenrefleksjon, erfaringsdeling og tilbakemeldingar frå elevane er dei vanlegaste strategiane lærarane brukar for å utvikle denne kompetansen.

Publisert: 01.09.2014 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo