Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Podcast (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (7)
  • Lek (7)
  • Barnetrinn (4)
  • Overgangsfaser (3)
  • Læreplaner (2)
  • Motivasjon (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Motorikk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Utdanningsforbundet (2)
  • Bedre skole (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)

Artikkelforfatter

  • Arun Gosh (2)
  • Rikke Bjurstrøm (2)
  • Kari Aamli (1)
  • Lene Cherize Haugland Sirevåg (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Ove Olsen Sæle (1)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (1)
Fagfellevurdert

Lek med håndbrekket på: en studie av lekens møte med målstyrt læringsaktivitet i første klasse

Leken kan på paradoksalt vis, gjennom sitt flertydige vesen, både flyte med, støtte opp om og utfordre undervisningens mål og innhold.

Publisert: 17.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 5/2024
Artikkel

Evalueringen av seksårsreformen: Slik kan skolen bli bedre for de yngste elevene

Forskerne foreslår flere pedagoger, rom som gjør det mulig å leke inne, og mer høytlesning.

Publisert: 27.09.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Et skrikende behov for mer lek inn i småskolen

Mange skoler har sett skoleleie elever allerede i 2. klasse. – Løsningen kan være å se mot barnehagen for å skape en mer naturlig overgang til skolen, mener forsker.

Publisert: 18.09.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Podcast

Lærerrommet: Slik bruker du humor i barnehagen!

Hvorfor er tull og tøys så viktig for de minste, og hvordan kan de voksne bruke humor som pedagogisk verktøy i barnehagen? Svaret får du i denne episoden av Utdanningsforbundets podcast Lærerrommet.

Publisert: 17.09.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan får vi en mer lekende skolestart?

I Tønsberg kommune innfører de nå et prøveprosjekt ved fire skoler der førsteklassingene skal få leke mye mer enn før. Hør hvordan de skal få til det i denne podkasten.

Publisert: 13.09.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Omtale

Kreativitet i skolen

Lærere får tips til hvordan skolen kan bli mindre kjedelig.

Publisert: 31.01.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Mind the gap! Kroppsøvingsfaget – mellom ideologi og virkelighet

Vi trenger gymlærere som brenner for idretten og formidler gode tekniske øvingsbilder, men dette er ikke tilstrekkelig. En kroppsøvingslærer må samtidig kunne ta et oppgjør med fagets instrumentelle idrettspraksis og dreie faget mot en mer helhetlig faglig og pedagogisk danningstenkning.

Publisert: 09.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo