Fagfellevurdert «Alle sammen støtter hverandre og hjelper hverandre hvis vi trenger motivasjon»: et elevperspektiv på læring og relasjoner i flerkulturelle videregående skoler med lave inntakskrav Systematiske forskjeller mellom elevgrunnlaget i ulike skoler omtales som skolesegregering. Et sentralt spørsmål i forskningen om skolesegregering er om, og eventuelt hvordan, elevsammensetningen påvirker læringsmiljøet og skolens kvalitet. Publisert: 23.08.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 1/2021
Fagfellevurdert Spenninger i klasserommet: Mikroaggresjon som pedagogisk utfordring Mange undervisere betrakter konfliktsituasjoner som et problem som må håndteres for å reetablere ro og orden. Vi vil imidlertid hevde at ønsket om kontroll over situasjonen kan forsterke mekanismene som utløste konflikten. Publisert: 22.08.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 3/2014