Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (9)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (9)
  • Motivasjon (9)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Atferd (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lek (1)
  • Læreplaner (1)
  • Matematikk (1)
  • Motorikk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Vurdering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (9)

Artikkelforfatter

  • Anne B. Reinertsen (1)
  • Are Turmo (1)
  • Arne Nikolaisen Jordet (1)
  • Einar M. Skaalvik (1)
  • Eva Martinsen Dyrnes (1)
  • Hege Kaarstein (1)
  • Inger Throndsen (1)
  • Jorunn H. Midtsundstad (1)
  • Nani Teig (1)
  • Ove Olsen Sæle (1)
  • Roger Andre Federici (1)
  • Øyvind Amundsen Østby (1)
Fagartikkel

Noen elever lykkes til tross for mye motgang – lærerens bidrag er avgjørende

Forskning viser at én av ni 15-åringer med utfordrende hjemmebakgrunn, mot alle odds, gjør det bra på skolen. Dette er et internasjonalt fenomen og kalles akademisk resiliens.

Publisert: 10.09.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel

Nysgjerrighet – en mangelvare i ungdomsskolen

Læreplanens kompetansemål og skolens vurderingsformer har befestet en undervisningskultur som gir lite rom for nysgjerrighet og undring. Dermed forsvinner også elevenes læringsglede.

Publisert: 19.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagartikkel

Anerkjennelse i skolen – det er altfor mange elever som strever

Anerkjennelse er menneskets mest grunnleggende psykologiske behov. Det å bli anerkjent i skolen er derfor avgjørende for barns faglige og sosiale læring.

Publisert: 10.02.2021 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Fagartikkel

Mind the gap! Kroppsøvingsfaget – mellom ideologi og virkelighet

Vi trenger gymlærere som brenner for idretten og formidler gode tekniske øvingsbilder, men dette er ikke tilstrekkelig. En kroppsøvingslærer må samtidig kunne ta et oppgjør med fagets instrumentelle idrettspraksis og dreie faget mot en mer helhetlig faglig og pedagogisk danningstenkning.

Publisert: 09.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel

Det gode møtet som motivasjon til å fullføre

Selv om fullført utdanning regnes som inngangsbillett til voksenverdenen og gir muligheter for videre utdanning, arbeid og etablering, er frafallet stort blant norske ungdommer i de yrkesfaglige programmene. Men det fins en gruppe elever som velger å fullføre mot alle odds. De befinner seg klart i risikosonen, med dårlige erfaringer fra tidligere skolegang og kanskje tidligere avbrudd. Det gode møtet kan være avgjørende – det å bli vist respekt og tillit uten at grensene for det private blir overtrådt. For læreren kan dette være en krevende balansegang.

Publisert: 03.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Fagartikkel

Vurderingsspråk

Gjennom å bli bevisste på språket vi bruker overfor elevene kan vi bli bedre til å praktisere god vurdering. Ord kan brukes på nye og uvante måter for å synliggjøre tenkemåter og skape endret forståelse.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Fagartikkel

Drop-In - en metode for å veilede elever til en positiv elevrolle

Når elever utformer sin elevrolle, preges de av medelevers og læreres forventninger. Drop-In-metoden har dette som utgangspunkt for å veilede elever som bekymrer og forstyrrer. Ut fra elevenes egen opplevelse veiledes de i hva som fungerer i stedet for stadig å bli fortalt hva de gjør feil. To grupper elever er beskrevet og sammenlignet: de som kun har problemer på skolearenaen og de som sliter med problemer både på skolen, hjemme og i fritiden.

Publisert: 30.06.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2013
Fagartikkel

Lærer-elev-relasjonen - betydning for elevenes motivasjon og læring

En analyse av internasjonal forskning viser at sosial støtte og følelse av tilhørighet er viktig for elevers motivasjon, uavhengig av kontekst og alder. Når elevenes opplevelse av støtte fra lærerne og følelse av tilhørighet til skolemiljøet synker i takt med alder, bør det vekke uro. Den internasjonale forskningen viser at forholdet mellom lærer og elev bør få større oppmerksomhet, men i norsk forskning har studier innenfor dette problemfeltet vært lavt prioritert.

Publisert: 30.06.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Fagartikkel

Elevers utvikling av regneferdigheter - Betydningen av målorientering

Det ser ut til at elever som står i fare for å sakke akterut faglig, oppnår et bedre læringsutbytte i et mestringsorientert læringsmiljø hvor det legges vekt på forståelse og kunnskap, utvikling av nye ferdigheter og betydningen av innsats. Dette er forskjellig fra en prestasjonsorientert læringskultur, hvor det å demonstrere egen dyktighet og å framstå som bedre enn andre er det viktigste. Et flertall av lærerne på 2. og 3. trinn ser ut til å ha en mestringsorientert holdning til matematikkundervisningen.

Publisert: 24.03.2010 Hentet fra Bedre skole 2/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo