Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (5)
  • Motivasjon (5)
  • Oppvekst og levekår (5)
  • Psykisk helse (2)
  • Atferd (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)

Artikkelforfatter

  • Anne B. Reinertsen (1)
  • Hege Kaarstein (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Nani Teig (1)
  • Pål Roland (1)
  • Tove Takvam Uglum (1)
Podcast

Episode 27: Hvordan bli en autoritativ voksen?

Er det mulig å gå fra en ettergivende voksen til en autoritativ, og i så fall hvordan? Og hvorfor er det så viktig at alle voksne prøver å strekke seg mot å være autoritative i møte med barn?

Publisert: 15.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Noen elever lykkes til tross for mye motgang – lærerens bidrag er avgjørende

Forskning viser at én av ni 15-åringer med utfordrende hjemmebakgrunn, mot alle odds, gjør det bra på skolen. Dette er et internasjonalt fenomen og kalles akademisk resiliens.

Publisert: 10.09.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Artikkel

Slik kan læreren hjelpe de stille elevene til å mestre skolen

Det kreves ekstra oppmerksomhet og innsats fra lærere for at de stille elevene skal mestre skolehverdagen faglig og sosialt. Ny forskning utdyper og belyser gunstige strategier som lærere kan benytte for å støtte elever som viser stille, innadvendt atferd.

Publisert: 05.01.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Vil gi lærarar kompetanse i å arbeide med livsmeistring

Solrun Samnøy, høgskulelektor og stipendiat, har utvikla kompetansehevingstiltaket «KLAPP – opplæring av lærarar om positiv psykisk helse».

Publisert: 17.11.2019 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagartikkel

Vurderingsspråk

Gjennom å bli bevisste på språket vi bruker overfor elevene kan vi bli bedre til å praktisere god vurdering. Ord kan brukes på nye og uvante måter for å synliggjøre tenkemåter og skape endret forståelse.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo