Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (5)
  • Tilpasset opplæring (5)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgrep (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (5)

Artikkelforfatter

  • Hallvard Håstein (2)
  • Audrey Osler (1)
  • Cecilie Dalland (1)
  • Kjersti Draugedalen (1)
  • Ole Kristian Bergem (1)
  • Tor J. Schjelde (1)
Fagartikkel

Lærere som rettighetsforkjempere. Menneskerettighetsopplæring som forebygging av seksuelle overgrep

Seksuelle overgrep er et folkehelseproblem med enorme konsekvenser for barns liv og læring. Denne artikkelen viser hvordan barn kan få en bedre beskyttelse gjennom å kombinere menneskerettighetsopplæring med omsorgsetikk.

Publisert: 15.10.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel

Om å følge opp en skoleklasse

Den enkelte elev har en rekke særegne egenskaper og kompetanser. Det samme kan man si om en klasse. Ved å lære seg å iaktta hva klassen som helhet kan sammen, og hvilke egenskaper den trenger å utvikle, vil det å drive tilpasset opplæring kunne få et nytt innhold.

Publisert: 10.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Fagartikkel

Målstyring i miniatyr - Bruk av tegn i pedagogisk praksis

Et svar på en overdreven og innsnevrende målstyring i skolen, kan være at lærere selv formulerer sine mål og drøfter hvordan de underveis kan iaktta tegn på at mål nærmer seg. Pedagogisk bruk av tegn gjør det dessuten mulig å finne ut hvordan verdier som inkludering, demokratisk samhandling og det å ta vare på miljøet, kan komme til uttrykk i undervisningen.

Publisert: 02.01.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Fagartikkel

Hvordan føles det? Om forholdet mellom følelser og læring

Forskningen rundt følelser og læringsprestasjoner har vært sparsom, men bekrefter at positive følelser gjør læringsarbeidet lettere. Samtidig ser man at kjedsomhet ikke bare er et resultat av for få og lave læringsutfordringer, slik flytforskningen har hevdet, men like gjerne kan komme som et resultat av for store utfordringer som eleven ikke har forutsetninger og muligheter til å mestre.

Publisert: 26.01.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2015
Fagartikkel

Arbeidsplaner som alle forstår

Arbeidsplaner blir for tiden brukt i mange norske klasserom. I Elevundersøkelsen fra 2009 oppga over 60 prosent av elevene at de brukte slike planer. Man antar at en særlig viktig årsak til arbeidsplaners stigende popularitet er at de anses å være et godt pedagogisk verktøy for å fremme tilpasset opplæring i undervisningen.

Publisert: 10.03.2010 Hentet fra Bedre skole 3/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo