Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (20)
  • Fagartikkel (9)
  • Blogg (6)
  • Podcast (2)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (38)
  • Samspill og relasjoner (9)
  • Atferd (6)
  • Forskning og metode (4)
  • Motivasjon (4)
  • Mobbing (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Selvregulering (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Skolevegring (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Organisering (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (38)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (4)
  • Pål Roland (4)
  • Grete Sørensen Vaaland (3)
  • Sigrun Karin Ertesvåg (3)
  • Kirsti Tveitereid (2)
  • Lars Edvin Bru (2)
  • Maren Stabel Tvedt (2)
  • Randi M. Sølvik (2)
  • Trude Havik (2)
  • Unni Vere Midthassel (2)
  • Ella Maria Cosmovici Idsøe (1)
  • Ellen Elvethon (1)
  • Erik Nordgreen (1)
  • Hilde Margrethe Hegna (1)
  • Ida Gudjonsson (1)
  • Karoline Reilstad (1)
  • Kåre Andreas Folkvord (1)
  • Thormod Idsøe (1)
Artikkel

Tørst etter kunnskap – om elevenes skoleengasjement

Det er fantastisk å se engasjerte mennesker som brenner for det de holder på med. Men det er enda kjekkere å se barn og unge med stort engasjement.

Publisert: 03.04.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Proaktiv aggressivitet og forstyrrende atferd i klasserommet

Læreren er den viktigste enkeltpersonen i å utvikle klassen som kontekst. Derfor bør lærere forstå prinsipper i interaksjon mellom aggressivitet hos elever og dem selv som ledere i klassen.

Publisert: 12.02.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Forstår du ungdomskulturen?

Hvis man jobber med ungdom, er det viktig å forstå ungdomskulturen. Kunnskap og inspirasjon kan hentes fra både faglitteraturen, forskningsrapporter og romaner.

Publisert: 07.02.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Læreren og elevenes vennskap

Ensomhet omtales jevnlig i media og oppleves blant alle aldersgrupper, begge kjønn og er uavhengig av antall følgere på Instagram eller om du er «kjendis». Lærerne kan gjøre en forskjell for skoleelever gjennom støttende relasjoner til alle sine elever.

Publisert: 07.11.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Ulike perspektiver på relasjonsbygging

Relasjoner mellom lærer og elev er sentralt i utviklingen av gode læringsmiljø. - Relasjonsbygging til elevene et av områdene som blir mest vektlagt av lærerne. Samtidig er det et komplekst begrep med mange samspillende faktorer, sier dosent Pål Roland ved Læringsmiljøsenteret.

Publisert: 21.10.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Elever som mobber har dårligere forhold til lærerne

Elever som utsetter andre for mobbing har en svakere relasjon til lærerne enn elever som ikke mobber. Det viser resultatene fra en ny undersøkelse gjort i CIESL-prosjektet.

Publisert: 06.10.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Klasseledelse og elevers motivasjon for læring

«Åh….men du er snill som gir meg lekser!» Læreren kom oppglødd inn på personalrommet og delte denne sjarmerende og livsbejaende tilbakemeldingen fra sin 1. klasseelev. Det skapte god stemning på personalrommet.

Publisert: 12.04.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

De stille elevene

Alle lærere har opplevd å ha én eller flere elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn de andre. Disse elevene trenger ulik tilpasning av læringsmiljøet.

Publisert: 11.02.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Klasseledelse må defineres

Forskning på hva som er effektiv klasseledelse, som altså skaper et læringsfremmende miljø, har pågått i mer enn førti år. Her finner du flere definisjoner på klasseledelse, samt en forklaring på forholdet mellom begrepene klasseledelse og læringsledelse.

Publisert: 03.07.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Mestringsklima eller prestasjonsklima?

En studie blant norske 8. klassinger viser at opplevelsen av det motivasjonelle klima i klassen henger sammen med både emosjonelle og atferdsmessige problem.

Publisert: 30.04.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Godt klassemiljø hindrer skolevegring

En trygg og inkluderende skole er avgjørende for å hindre at elever blir skolevegrere.

Publisert: 30.04.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Teori om god klasseleiing

Omfattande forsking dokumenterer at relasjonen mellom lærar og elevar er ein av dei viktigaste faktorane for utvikling av gode læringsmiljø og elevane sitt utbytte av skulen. Eit viktig spørsmål er då kva som karakteriserer god klasseleiing, og korleis ein kan utvikle god klasseleiingspraksis. Svaret er avhengig av kva teoretisk perspektiv ein ser til.

Publisert: 28.04.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Gode relasjoner mellom lærer og elev

Elever trenger å bli sett, akseptert og inkludert. Kanskje er det ikke tilstrekkelig.

Publisert: 31.03.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Autoritativ klasseledelse – hva er det?

Noen begreper blir viktige og vi bruker dem mye. Autoritativ klasseledelse, autoritative voksne, autoritative ledere er noen slike begrepspar. Men hva betyr det å være en autoritativ klasseleder, hvor kommer begrepet fra og er det holdbart begrep?

Publisert: 31.03.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Elever på høyere klassetrinn opplever dårligere klasseledelse

God klasseledelse er viktig for elevenes motivasjon, velvære og læring. Forskning utført av Læringsmiljøsenteret tyder på at elevenes opplevelse av lærernes klasseledelse utvikler seg klart negativt fra 5. til 10. klassetrinn.

Publisert: 06.03.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Ser etter svakheter hos nye lærere

Noen elever ser alltid etter svake punkt når en ny lærer kommer inn i klasserommet. Dette er ofte de samme elevene som har aggressiv atferd, viser forskning ved Læringsmiljøsenteret.

Publisert: 22.07.2014 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Engelsk — Fagartikkel

Leading or losing? -Lost in the classroom

En studie viser at mer enn 3000 lærere i norsk grunnskole opplever at de mangler kontroll i klasserommet.

Publisert: 17.02.2014 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Emosjonelle vansker - Hva kan voksne i skolen gjøre for elever med emosjonelle vansker forårsaket av negative livshendelser?

Hva er emosjonelle vansker, og hva kan pedagoger og andre voksne i skolen gjøre for barn med disse utfordringene?

Publisert: 23.11.2013 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo