Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (9)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (9)
  • Digitalisering (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læremidler (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Naturfag (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Valgfag (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (9)

Artikkelforfatter

  • Andreas Lund (1)
  • André Horgen (1)
  • Anniken Furberg (1)
  • Eli-Marie Danbolt Drange (1)
  • Erik Knain (1)
  • Eyvind Elstad (1)
  • Hege Hermansen (1)
  • Ingrid Helleve (1)
  • Ingvill Krogstad Svanes (1)
  • Ingvill Rasmussen (1)
  • Kari Beate Remmen (1)
  • Kari Smith (1)
  • Ketil Mathiassen (1)
  • Knut-Andreas Christophersen (1)
  • Marianne Ødegaard (1)
  • Marit Ulvik (1)
  • Merete Føinum (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Tobias Fredlund (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Representing to learn in science education: Theoretical framework and analytical approaches

Hvordan kan teoretiske og analytiske rammer gjøre oss i stand til å undersøke nye sider ved bruk av representasjoner i undervisning og læring av naturfag?

Publisert: 27.04.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 3/2017
Fagfellevurdert

«Det handler om å finne sin egen form» - læreres profesjonelle handlingsrom - hvordan det blir forstått og utnyttet

Læreres utnyttelse av sitt profesjonelle handlingsrom viser seg å ha stor betydning for å forstå hvilke prosesser som ligger til grunn for elevers læring og for skoleutvikling.

Publisert: 20.02.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 1/2018
Fagfellevurdert

Læreres mestringsforventninger til å undervise i teknologirike læringsomgivelser og deres opplevde utfordringer

Hva forklarer læreres mestringsforventninger knyttet til jobben med å undervise i skolefag i teknologirike læringsomgivelser?

Publisert: 15.02.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 1/2018
Fagfellevurdert

Stillelesing i norskfaget – fra pustepause for læreren til veiledningsøkt i lesing?

Denne studien undersøker hva fire lærere på barnetrinnet gjør når elevene leser stille. Stillelesing er en vanlig aktivitet i norske klasserom, men kunnskapen om hva læreren gjør i denne tiden og hvordan hun veileder faglig, er begrenset.

Publisert: 16.09.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Fagfellevurdert

Når kunnskap blir styrende: Læreres rekontekstualisering av nye kunnskapsformer

Hvordan tar lærerne i bruk ny kunnskap og setter den i sammenheng med eksisterende praksis?

Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016
Fagfellevurdert

Når skolens behov blir viktigere enn formell kompetanse: Hvordan veilede nyutdannede lærere til å undervise i skolefag de ikke har?

Det er svært viktig at arbeidsgiver tilrettelegger arbeidsforhold og organisering av veiledningsstøtte for nyutdannede lærere. Funnene i undersøkelsen viser hvor avgjørende det er at mentor har kompetanse i det skolefaget det skal veiledes i for å kunne tilby de nyutdannede spisset veiledning.

Publisert: 25.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016
Fagfellevurdert

Hvordan kan teknologi skape nye undervisnings- og læringsmåter i fremmedspråksundervisningen fram mot 2030?

Læreren spiller en nøkkelrolle i utviklingen av nye undervisnings- og læringsmåter, og det er først når læreren integrerer teknologien i sin undervisning at nye praksiser oppstår.

Publisert: 23.10.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 8) 2/2014
Fagfellevurdert

Læringsressurser og lærerrollen - et partnerskap i endring?

Lærerboka har mistet sin suverene posisjon som eneste kunnskapskilde. Internett og utenomfaglige aktiviteter gjør at lærerne "designer" sine egne undervisningsopplegg, såkalte hybride praksiser.

Publisert: 10.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Fagfellevurdert

Educational expeditions - et norsk perspektiv

Opplever norske bachelorstudenter i friluftsliv at de lærer noe om seg selv og sine egenskaper som ledere under under lange ferder i vinterfjellet?

Publisert: 10.06.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo