Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (11)
  • Fagfellevurdert (6)
  • Fagartikkel (5)
  • Omtale (3)
  • Podcast (2)

Artikkeltema

  • Klima og miljø (27)
  • Naturfag (10)
  • Samfunnsfag og historie (7)
  • Demokrati og medvirkning (6)
  • Læreplaner (4)
  • Barnehage (3)
  • Studieforberedende (2)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Norsk (1)
  • Organisering (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (4)
  • Bedre skole (4)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger (2)
  • NorDiNa (2)
  • Titan.uio.no (2)
  • Første steg (1)
  • NTNU (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • Vetuva (1)

Artikkelforfatter

  • Astrid T. Sinnes (2)
  • Birgitte Bjønness (2)
  • Bjarne Røsjø (2)
  • Majken Korsager (2)
  • Anja Gabrielsen (1)
  • Barbara Maria Sageidet (1)
  • Edvin Østergaard (1)
  • Eldri Scheie (1)
  • Erling Krogh (1)
  • Hanne Christiansen (1)
  • Ingerid S. Straume (1)
  • Kristin Gregers Eriksen (1)
  • Lars-Henrik Paarup Michelsen (1)
  • Linda Jolly (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Mari Lilleslåtten (1)
  • Sigmund Bolme (1)
  • Trude Haugseth Moe (1)
  • Veronica Bergan (1)
Fagartikkel

Verdien av å dyrke mat i barnehagen

Det viktigste for at barn skal se verdien av et bærekraftig samfunn, er å starte i det små, som å dyrke salat og gressløk.

Publisert: 09.02.2021 Hentet fra Første steg 4/2020
Fagfellevurdert

’World Environmental Education Congresses’ og naturfagenes rolle innen utdanning for bærekraftig utvikling

Naturfagundervisningen - internasjonalt ’science education’- har forandret sin rolle gjennom tidene, og forholdet til henholdsvis miljøundervisning eller ’environmental education’ (EE), og utdanning for bærekraftig utvikling (ESD), har blitt diskutert siden 1960tallet.

Publisert: 01.12.2020 Hentet fra NorDiNa 4/2019
Engelsk — Fagfellevurdert

Students and education for sustainable development – what matters? A case study on students’ sustainability consciousness derived from participating in an ESD project

Denne artikkelen presenterer en kvalitativ case-studie som utforsker hvordan elevers deltakelse i et prosjekt om bærekraftig utvikling påvirker deres bærekraftbevissthet.

Publisert: 20.11.2020 Hentet fra Acta Didactica 2/2019
Artikkel

Skoleelever lager utstyr som samler inn havdata til forskere

I et helt nytt undervisningsopplegg skal elever i videregående skole utvikle plattformer som kan samle inn havdata som saltinnhold, temperatur, bølger, vindforhold. Data som elvene samler inn skal brukes i forskning hos SINTEF og NTNU.

Publisert: 10.11.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

– Hvor mye mikroplast finnes det egentlig i havet?

Det var én av tingene ungdomsskoleelevene lurte på da de fikk møte forskere fra UiT og Framsenteret for å lære om forskning på plastforsøpling av havet.

Publisert: 20.10.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Podcast

Bærekraft i skolen

Bærekraftig utvikling er et tverrfaglig tema i skolen. Men hvordan undervises det i bærekraft? Hvilke erfaringer har lærere og forskere gjort seg og hvilke utfordringer møter de på?

Publisert: 28.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Bærekraft og endring i skolen

– Vi har kunnskap om hva som skaper klimaendringer og vi vet hva vi må gjøre for å løse en del av problemene. Likevel skjer det ikke nok, forteller Alfredo Jornet Gil. Hvordan kan skolen legge til rette for et mer bærekraftig samfunn?

Publisert: 28.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Derfor har skolen en nøkkelrolle for å stoppe matsvinnet

Hvert år kaster hver og en av oss over 40 kilo mat. Samtidig er det kun fire av ti lærere som underviser i mat og helse som har utdanning i faget. – Et stort paradoks, sier ernæringsforsker.

Publisert: 06.06.2020 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Uteskole: lek og læring utendørs

Uteskole og pedagogisk arbeid utendørs er en viktig og reell mulighet for skoler og barnehager i en hverdag preget av koronavirus og smittevern.

Publisert: 30.04.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger
Artikkel

Frykten for klimaendringer speiles i kulturen

Kunst og litteratur gir oss innsikt i hvordan mennesker forholder seg til klimakrisa. Med det kan vi bedre forstå veien til handling, mener forskere.

Publisert: 18.02.2020 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

Unges klima- og miljøengasjement gir nye muligheter for skolen

Over hele verden demonstrer skoleelever og unge mennesker for klimahandling. De endrer livsstil og matvaner, starter nye og bærekraftige bedrifter og organisasjoner. Skolen kan ha noe viktig å lære av handlekraften deres, tror NMBU-professor.

Publisert: 14.02.2020 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Fagfellevurdert

Hva hemmer og fremmer arbeidet med Utdanning for Bærekraftig Utvikling i videregående skole?

Hva hemmer og hva fremmer en helhetlig satsing på Utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) ifølge sentrale informanter i videregående skole? I denne studien intervjues skoleledelse, lærere, elevråd, driftsleder og skoleeier ved fire videregående skoler for å få fram praksisfeltets stemmer knyttet til hva som hemmer og hva som fremmer arbeidet med UBU i norsk videregående skole.

Publisert: 30.08.2019 Hentet fra Acta Didactica 2/2019
Artikkel

Slik kan humler lære barn om berekraft

Ved barnehagelærarutdanninga på UiS skal studentane lære om korleis dei kan formidle berekraftig utvikling til barnehagebarn. Humler spelar ei sentral rolle.

Publisert: 28.06.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger
Engelsk — Fagfellevurdert

Music and sustainability education – a contradiction?

Har musikk og oppmerksom lytting potensial til å styrke studentenes sanselige bevissthet og forbundethet med verden? Denne artikkelen presenterer en gjennomgang av forskning på kunst, musikk og bærekraft i undervisningen, og diskuterer musikkens potensielle rolle på dette feltet.

Publisert: 18.06.2019 Hentet fra Acta Didactica Vol. 13, Nr. 2, Art. 2
Artikkel

Elever gir gode realfagsråd til bedrifter

Elever ved Rognan ungdomsskole vurderte håndteringen av restavfall hos kabelprodusenten Nexans. De kom tilbake med gode råd som førte til at bedriften kan redusere restavfall-mengden til det halve. – Vi sparte nesten 100 000 kroner det første året. Disse ungdommene ga virkelig gode råd, sier fabrikksjef Karl Peter Johansen.

Publisert: 29.05.2019 Hentet fra Titan.uio.no
Podcast

Lærerrommet: Klima og bærekraft

Hvordan lære bort om klima og bærekraft uten å skremme barn og ungdom, og uten å skyve alt ansvaret over på dem?

Publisert: 11.04.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Omtale

Skal gjøre elevene i stand til å løse klimakrisen

Professor Erik Knain og kollegaene hans får 15 millioner av EU til et prosjekt som skal gjøre skolelever, lærere og lokalsamfunnet utenfor skolen i stand til å samarbeide om og mestre store samfunnsutfordringer knyttet til klima og bærekraft.

Publisert: 08.03.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Nærmiljø som læringsarena i undervisning for bærekraftig utvikling. En analyse av læreres erfaringer og refleksjoner.

Resultatene fra denne studien viser at lærere som bruker nærmiljøet som læringsarena i UBU er svært positive til denne metodiske tilnærmingen. Argumentene er knyttet til å gjøre bærekraftig utvikling til noe nært og relevant for elevene, som et grunnlag for å utvikle handlingskompetanse for bærekraftig utvikling. Studien tar utgangspunkt i lærernes perspektiv, og kan bidra til et skifte i fokus fra abstrakt utdanningspolitikk på hva UBU skal være, til fokus på kontekstualisert praksis.

Publisert: 10.12.2018 Hentet fra NorDiNa 14(4), 2018
Artikkel

Utvider klimadebatten: Naturvitenskapen alene løser ikke klimakrisen

Med oppstarten av Oslo miljøhumanoria ved UiO i 2019, samles humanistiske krefter for å bidra i kampen mot klimaendringene.

Publisert: 20.11.2018 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Miljøforsker tror ikke på økokalypsen

– Økologi er ikke en ideologi, en religion eller et politisk program – men et realfag som handler om å beskrive, forstå og forutsi naturens gang. Og den vitenskapen forteller oss at det faktisk går bedre og bedre på mange miljøområder, sier professor Geir Hestmark.

Publisert: 03.09.2018 Hentet fra Titan.uio.no
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo