Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)
  • Blogg (1)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (5)
  • Klima og bærekraft (5)
  • Læreplaner (5)
  • Forskning og metode (2)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Annika Wetlesen (1)
  • Astrid T. Sinnes (1)
  • Birgitte Bjønness (1)
  • Geir Skeie (1)
  • Hedvig Skonhoft Johannesen (1)
  • Kjellrun Hiis Hauge (1)
  • Laura Hultberg (1)
  • Marlen Ferrer (1)
  • Per Anders Aas (1)
  • Yngve Heiret (1)
Fagfellevurdert

Den progressive pedagogikkens begrensninger i en progressiv nyliberal tid: fra elevsentrert til praxis-orientert bærekraftundervisning

Står en stadig økende elevsentrering av bærekraftundervisningen i fare for å utdanne medborgere med ferdigheter til å handle, men uten tilstrekkelig kunnskap til å skape endring?

Publisert: 14.04.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9, 2023
Fagfellevurdert

Etiske verdier og eksistensiell utforskning: Hvordan kan skolens religions- og livssynsundervisning arbeide med bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema?

Læreplanene i religions- og livssynsfagene har først og fremst lagt vekt på etiske og eksistensielle perspektiver når de omtaler arbeidet med bærekraftig utvikling. Religionsdidaktikken bør derfor ha klare oppfatninger om hva disse to perspektivene innebærer.

Publisert: 15.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Blogg

Å bli noe samfunnet ikke er - bærekraftig utvikling som et danningsparadoks

Hvordan kan barn og unge dannes til bærekraftige medborgere, i et samfunn som ikke er bærekraftig?

Publisert: 24.08.2022 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert

Burde Greta heller vært på skolen? Om vilkårene for systemkritisk tenkning i skolen, med elevenes klimaopprør som utgangspunkt

Å fremme kritisk tenkning er en viktig del av skolens mandat. Det aksentueres i læreplanverket Kunnskapsløftet 2020. Men hvis kritisk tenkning også innebærer systemkritikk, i hvor stor grad er det mulig å praktisere den innenfor skolens rammer?

Publisert: 07.01.2022 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 5) 5/2021
Fagfellevurdert

Hva hemmer og fremmer arbeidet med Utdanning for Bærekraftig Utvikling i videregående skole?

Hva hemmer og hva fremmer en helhetlig satsing på Utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) ifølge sentrale informanter i videregående skole? I denne studien blir praksisfeltets stemmer intervjuet om hva som hemmer og hva som fremmer arbeidet med UBU i norsk videregående skole.

Publisert: 29.08.2019 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 13) 2/2019
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo