Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (4)

Artikkeltema

  • Kognitive vansker (4)
  • Utviklingsforstyrrelser (3)
  • Psykisk helse (2)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Matematikk (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Motivasjon (1)
  • Språkvansker (1)
  • Synsvansker (1)

Artikkelkilde

  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (2)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Vigdis Alver (1)
Podcast

Episode 29: Hvordan skape en mer hjernevennlig skole?

Lager vi hverdager for barn og unge som produserer psykisk uhelse med for mye stillesitting og skjermbruk? Og er det mulig å skape en skole som er mer hjernevennlig? Og i så fall, hvordan og hvorfor?

Publisert: 17.03.2025 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Podkast: Spesialpedagogisk spørretime #1

Den første av to litt annerledes og interaktive episoder. Vi har mottatt en rekke spørsmål fra lytterne våre, og flinke forskere i SpedAims svarer på dem.

Publisert: 21.09.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Podkast: Hvordan sikre en god skolestart for barn med spesialpedagogiske behov?

Første skoledag er like rundt hjørnet, og tusenvis av håpefulle førsteklassinger skal ta steget inn i en ny hverdag. Hvordan kan vi gjøre denne overgangen best mulig for barn med behov for spesialpedagogisk støtte?

Publisert: 23.08.2022 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Podcast

Lærerrommet: Hva er dyskalkuli og hva hjelper?

Hvordan tilrettelegge for elever som virkelig strever med matematikk? Og hva er de viktigste tegnene på dyskalkuli?

Publisert: 17.06.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo